Robotopia: پلتفرم تحت وب آموزش اصول برنامه‌نویسی به کودکان

این روزها برنامه‌نویسی مدام در حال رونق و توسعه است؛ اما مشکل اصلی این است که زبان‌های برنامه‌نویسی معمولا پیچیده هستند و تصور این‌که کودکان بتوانند در این حوزه نقشی داشته باشند، تقریبا غیرممکن است. خوشبختانه، در ایران تلاش‌های زیادی برای حل این مشکل انجام شده که سایت سکان آکادمی هم در این راستا اقدام چشم‌گیری داشته است که از آن جمله می‌توان به تالیف دورهٔ رایگان آموزش زبان برنامه‌نویسی اسکرچ برای کودکان اشاره کرد. درواقع، کودکان می‌توانند با یادگیری مهارت‌های کدنویسی، برای یک آیندۀ هیجان‌انگیز و پرچالش به شکل بهتری آماده شوند. در این مقاله هم قصد داریم پلتفرم آموزشی دیگری تحت عنوان Robotopia که با هدف آماده‌سازی کودکان برای ورود به دنیای برنامه‌نویسی طراحی شده است آشنا شویم؛ در ادامه با سکان آکادمی همراه باشید.

Robotopia یک محیط برنامه‌نویسی تحت وب برای کودکان و نوجوانان است؛ هدف روبوتوپیا، آموزش مفاهیم ابتدایی برنامه‌نویسی به کودکان با ربات‌های کوچک و بامزه است. از ویژگی‌های این پلتفرم آموزشی تحت وب، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- محیط برنامه‌نویسی گرافیکی
- ویرایشگر کد به صورت بلوک
- پیش‌نمایش برنامه‌های نوشته شده توسط کودکان
- آشنایی با دستورات برنامه‌نویسی
- منطق‌های مبتدی حساب و ریاضی
- ویرایشگر برای ساختن ربات توسط کاربر
- کاربر مجری برای اجرای مسابقۀ رباتیک در یک نمایشگر مرکزی
- روبات‌های قابل برنامه‌ریزی
- قابل نوشتن با زبان JavaScript

خوب این‌ها به چه درد شما می‌خورد؟
اگر می‌خواهید با استفاده از این ابزار، ایونت‌های خودتان را بسازید و سازمان‌دهی کنید، یک راهنمای کوتاه برای شما آماده کرده‌ایم؛ چیزهایی که لازم دارید عبارتند از:

- حدود یک و نیم ساعت زمان
- یک کامپیوتر با یکی از مرورگرهای جدید همچون فایرفاکس، سافاری یا گوگل کروم
-یک پروژکتور یا صفحه نمایش بزرگ برای نشان دادن مسابقات
- مربی که به بچه‌ها کمک کند و به سوالات آن‌ها پاسخ دهد

حال با استفاده از ۴ مرحله‌ زیر، می‌توان آموزش برنامه‌نویسی به بچه‌ها را شروع کنیم:

1. آموزش
آدرس https://robotopia-x.github.io را در مرورگر وارد کنید؛ بچه‌ها باید با آموزش‌های اولیه شروع کنند تا اساس برنامه‌نویسی را یاد بگیرند. اگر در این بخش سوالی داشته باشند یا در یکی از مراحل بازی گیر کرده باشند، مربی‌ها می‌توانند آن‌ها را راهنمایی کنند (به یاد داشته باشیم که پدر/مادر هم می‌توانند نقش مربی را بازی کنند.) وقتی که اکثر بچه‌ها آموزش‌ها را انجام دادند، می‌توانید مسابقات را شروع کنید.

با کامپیوتر متصل به پروژکتور به نشانی http://robotopia-x.github.io/#presenter بروید و یک اسم برای مسابقه انتخاب کنید (بچه‌ها هم باید همین اسم را در هنگام باز کردن ویرایشگر وارد کنند.)

2. روبات‌های خود را بسازید
در این بخش، مربی‌ها به همراه بچه‌های تیم خود، یک برنامۀ رقابتی می‌سازند. ایدۀ کلی برنامه را به کودکان آموزش می‌دهند تا برای ساختن ارتش روبات‌های خود آماده شوند. با فشار دادن دکمهٔ Upload در گوشۀ راست و بالا کد خود را آپلود کنید.

3. مسابقۀ روبات‌ها را شروع کنید
حال باید از کامپیوتر متصل به پروژکتور دکمۀ Run را بزنید و 2 بازیکن انتخاب کنید که برنامۀ خود را ساخته‌اند. در ادامه، با فشار دادن دکمۀ Start می‌توانید مسابقه را شروع کنید (هدف این بخش این است که همه بتوانند مسابقه را در پروژکتور تماشا کنند.)

4. اصلاح برنامه‌ها
بعد از اتمام چند مسابقۀ اول، بچه‌ها فرصت دارند برنامۀ خود را مطابق با نکاتی که در مسابقه دیدند اصلاح کنند؛ همچنین بچه‌هایی که هنوز فرصت نکردند برنامۀ خود را بسازند، حال زمان و مجال برای ارسال برنامه و رقابت با دیگران دارند.

روش نصب
برای نصب این پلتفرم آموزشی از طریق کامندلاین، می‌توانید دستورات زیر را در ترمینال وارد کنید:

git clone https://github.com/robotopia-x/robotopia.git
cd robotopia
npm install
npm start

یک وب‌سرور لوکال (Local) به آدرس http://localhost:9966 ایجاد می‌شود که وارد کردن آن در مرورگر، می‌توانید به این محیط آموزشی دست پیدا کنید.

Introducing kids to coding with tiny virtual robots

0


محسن رضایی

از همان اوایل کودکی به تکنولوژی علاقه داشتم البته در آن زمان، اوج تکنولوژی با وسایلی مانند گوشی موبایل نوکیا و کنسول‌های بازی ساده و تلویزیون‌های 21 اینچی رنگی تعریف می‌شد. اواخر دوران دبیرستان یادگیری زبان انگلیسی رو شروع کردم و دورهٔ کارشناسی رو در رشتهٔ مترجمی زبان انگلیسی پشت سر گذاشتم. حدود ترم چهارم دورهٔ کارشناسی بود که کار ترجمه رو شروع کردم و از ترم ششم هم شروع به تدریس زبان انگلیسی در موسسات کردم. حین تحصیل و اشتغال، در اوقات فراغت نرم‌افزارهای رایج و کاربردی رو به صورت خودآموز یاد گرفتم. در سال 1391 در رشتهٔ زبان و ادبیات انگلیسی مقطع کارشناسی ارشد قبول شدم و اواخر سال 1393 فارغ‌التحصیل شده و پس از اون به خدمت سربازی اعزام شدم. از مزایای خدمت سربازی، این بود که با چند اپ، وبسایت، و کتاب الکترونیکی درباره زبان‌های برنامه‌نویسی آشنا شدم و تا حدودی JavaScript و HTML و CSS رو یاد گرفتم. به طور کلی، شغل رویایی من همیشه محیطی بوده که در آن امکان رشد و پیشرفت وجود داشته باشد و بتونم از تمام توانایی و قابلیت خودم استفاده کنم.






از طریق این فرم، می توانید بدون ثبت نام نظر دهید و یا اگر قبلا ثبت نام کرده اید، با ورود ناحیه ی کاربری می توانید علاوه بر ثبت نظر، به مدیریت نظرات خود نیز بپردازید.
(فیلد اجباری)
(فیلد اجباری)
(فیلد اجباری)
(فیلد اجباری)