DeepMind: پلتفرم اپن‌سورس هوش مصنوعی گوگل

DeepMind: پلتفرم اپن‌سورس هوش مصنوعی گوگل

DeepMind شرکتی در زمینهٔ هوش مصنوعی است که مالکیت آن متعلق Alphabet (شرکت مادر Google) است که با اپن‌سورس کردن بخشی قابل‌توجهی از سورس‌کد پلتفرم اصلی خود که برای آموزش نرم‌افزارهای مجازی برای انجام دادن کارهای پیچیده مورد استفاده قرار می‌گیرد، دِین خود را به کامیونیتی (جامعه) متن‌باز ادا کرده است!

DeepMind Github Repository حاوی کدهای DeepMind Lab، به همراه اسکریپت‌ها و تمامی ابزارهای مرتبط دیگر مربوط به این تکنولوژی است که در دسترس عموم دولوپرها قرار گرفته است. ایدهٔ اصلی این است که به محققان #هوش مصنوعی در شرکت‌های دیگر و همچنین دولوپرهای فریلنسر فرصتی برای آزمایش کردن و آموزش دادن سیستم‌های هوش مصنوعی خود با استفاده از پلتفرم DeepMind داده شود.

DeepMind وقتی توانست با الگوریتم‌های پیچیدهٔ هوش مصنوعی‌اش بهترین بازیکن در رتبه‌بندی جهانی بازی قدیمی چینی (Go) را شکست دهد، توجهات زیادی را به خود جلب کرد. در واقع، تمرکز تحقیقات این شرکت بر طراحی یکسری اصطلاحاً Agent هوشمند (مانند چیزی که بازی Go را انجام می‌داد) و همچنین ساخت محیط‌هایی با پیچیدگی زیادشونده است که در نهایت سیستم‌های مجهز به فناوری دیپ‌مایند می‌توانند چگونگی انجام کارها را با استفاده از ورودی‌های خامی که از طریق خودشان دریافت می‌کنند، یاد بگیرند. گوگل از DeepMind در جاهای مختلفی استفاده کرده و عقیده دارد که این تکنولوژی در زمینهٔ تلاش برای ساخت اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های هوشمندتر نقش مهمی ایفا می‌کند. به گفتهٔ یکی از محققان کمپانی DeepMind:

تحقیق هوش مصنوعی در DeepMind Lab به‌ طور کلی بر روی جهت‌یابی، به‌ خاطر سپردن و دید سه‌بُعدی از منظر اول‌ شخص، تأکید زیادی داره.

همچنین این پلتفرم محیطی را فراهم می‌کند تا نحوهٔ کنترل سیستم توسط ربات‌های مستقل بررسی و اصلاح شود، چگونگی برنامه‌ریزی و چیدمان استراتژی لازم آموزش داده شده و اینکه حین جستجو در محیط سه‌بُعدی بازی‌ها، کارهایی که باید توسط این ربات‌ها انجام شوند تشخیص داده شود. به‌ عنوان مثال، پژوهشگران می‌توانند منطق گیم‌پلی خودشان را به بازی اضافه کنند، حد آستانهٔ مورد نظر خود را برای رفتن به مراحل بعدی تعیین کنند یا علائم و پاداش‌های جدیدی را برای وقتی که یک ربات چیزی یاد می‌گیرد یا یک مهارت جدید را به‌ دست می‌آورد، اضافه کنند. پژوهشگران هوش مصنوعی همچنین می‌توانند محیط‌های #گیم جدیدی را در DeepMind Lab ایجاد کنند تا سیستم نحوهٔ جهت‌یابی و آموزش در محیط‌های ناشناس را یاد بگیرد. به نقل از یکی از محققان DeepMind:

امید ما اینه که جامعه به ما کمک کنه تا این پلتفرم رو برای حرکت به‌ سمت جلو شکل بدیم.

محققان گوگل عقیده دارند اگرچه تکنولوژی دیپ‌مایند نقش مهمی در پیشرفت تحقیقات هوش مصنوعی ایفا کرده، اما چیزهای زیادی در این زمینه وجود دارند که هنوز کشف نشده‌اند! در‌ حال‌ حاضر، فرصت‌های زیادی برای مشارکت‌کنندگان اصلی در زمینهٔ تحقیقات مربوط به AI وجود دارد که امیدوارند جامعهٔ متن‌باز نقش مؤثر خود در عملی ساختن این فرصت‌ها را بازی کنند.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon