آشنایی با برخی مهارت‌هایی که شرکت‌های نرم‌افزاری در پروسهٔ استخدام به دنبال آن‌ها هستند

آشنایی با برخی مهارت‌هایی که شرکت‌های نرم‌افزاری در پروسهٔ استخدام به دنبال آن‌ها هستند

با توجه به عجین شدن بیش‌ از‌ پیش فناوری‌های مختلف در زندگی روزمرهٔ انسان‌ها، تقاضا برای برنامه‌نویسان و دولوپرهای حرفه‌ای روزبه‌روز بیشتر شده اما در عین حال، دانشگاه‌ها صرفاً می‌توانند بخش اندکی از این نیاز رو به رشد بازار کار را تأمین کنند! علاوه بر این، مهارت‌هایی که شرکت‌ها و کمپانی‌های نرم‌افزاری به دنبال آن‌ها هستند، هر ساله در حال تغییر و تحول است. در همین راستا، در این مقاله قصد داریم آنچه مدیران منابع انسانی برخی شرکت‌های نرم‌افزاری به دنبالش هستند را مرور کنیم.

مهندس تولید

این افراد به حل مسائلی فکر می‌کنند که ارزش تجاری محصول خود را دوچندان می‌کنند. مهندسان تولید/محصول، با حل مسائل فنی انگیزه پیدا می‌کنند، اما از آنجا که ساخت نرم‌افزار از همیشه آسان‌تر شده است، شرکت‌های نرم‌افزاری به دنبال توسعه‌دهندگانی هستند که نیاز مشتریان را به خوبی درک کنند و با عرضهٔ سرویسی درخور، بتوانند #تجربهٔ کاربری خوبی برای ایشان رقم بزنند که در همین راستا، توصیه می‌کنیم به مقالهٔ تفکر طراحی (Design Thinking) چیست؟ مراجعه نمایید.

توسعهٔ زیرساخت‌ها 

سازمان‌ها به دنبال افرادی هستند که می‌توانند اپلیکیشن‌هایی توسعه‌پذیر طراحی کنند. بزرگترین شرکت‌های نرم‌افزاری به طور گسترده اپلیکیشن‌های مبتنی بر وب یا موبایل تولید می‌کنند و این در حالی است که تولید و ایجاد نمونه‌های اولیهٔ این دست اپلیکیشن‌ها ساده است، اما توسعهٔ آن‌ها کاری به‌ نسبت دشوار است و از همین روی شرکت‌ها به دنبال افرادی هستند که زیرساخت این اپلیکیشن‌ها را برای سرویس‌دهی به هزاران کاربر در هر ثانیه گسترش دهند، که برای این کار درک طراحی دیتابیس و معماری نرم‌افزار بسیار حائز اهمیت است (برای آشنایی بیشتر با این مقوله، می‌توانید به مقالهٔ Software Architectural Patterns: معرفی الگوهای متداول معماری نرم‌افزار مراجعه نمایید.)

میزان علاقمندی به پروژه‌های اپن‌سورس

شرکت‌ها به دنبال افرادی هستند که تجربهٔ کار با نرم‌افزارهای #اپن‌سورس را داشته باشند. با‌ توجه به اینکه پروژه‌های زیادی به صورت عمومی در دسترس قرار می‌گیرند (همانند آنچه در گیت‌هاب، گیت‌لب و غیره وجود دارد)، شرکت‌ها و سازمان‌ها نیز بیش‌ از پیش به دنبال افرادی هستند که سهمی در شکل‌گیری پروژه‌های اپن‌سورس داشته باشند و یا نرم‌افزاری اپن‌سورس به بازار عرضه کرده‌ باشند. انجام این کارها، در واقع نشان می‌دهد که دولوپر اشتیاق زیادی به جامعهٔ متن‌باز نشان می‌دهند و این همان چیزی است که موردپسند خیلی از مسئولین HR (منابع انسانی) شرکت‌های نرم‌افزار است.

تمایل به یادگیری

افراد باید نشان دهند که همچنان به دنبال پیشرفت و یادگیری هستند اما وقتی یک دولوپر وارد بازار کار می‌شود، وقت چندانی ندارد تا در دوره‌ها یا کارگاهی‌های آموزش حضوری شرکت کند اما راه‌کاری که وجود دارد، شرکت در دوره‌های آموزش آنلاین برنامه‌نویسی است. برنامه‌نویسانی که دوره‌های مختلفی در سایت‌های آموزشی همانند Udacity ،Coursera و یا حتی سایت YouTube گذرانده‌اند، نشان می‌دهند که کنجکاو بوده و همچنان به دنبال یادگیری می‌باشند (البته تکمیل یک دورهٔ آموزشی به صورت آنلاین نباید باعث شود که برنامه‌نویس‌ها فکر کنند دیگر متخصص شده‌اند و نیازی به یادگیری بیشتر ندارند!)

قدرت ایجاد ارتباط 

شرکت‌ها به دنبال افرادی هستند که از فن‌بیان بالایی برخوردارند که می‌توانند به خوبی ایده‌های پیچیده را توضیح داده و آن‌‌ها را به شکل ساده‌تر شرح دهند. به عبارت دیگر، سازمان‌ها و شرکت‌ها افرادی که از این مهارت‌ها برخوردارند را به سایرین ترجیح می‌دهند چرا که داشتن مهارت ایجاد ارتباط و قدرت بیان فنی می‌تواند راندمان تیم را افزایش دهد (البته قدرت ایجاد ارتباط، تنها به اجتماعی بودن و داشتن اعتماد‌به‌نفس بالا خلاصه نمی‌شود، بلکه توانایی توضیح، انتقال و بیان ایده‌های پیچیده، به صورت ساده را نیز شامل می‌شود.)

ذهن تحلیلی

دولوپرهایی که تمایل دارند جذب شرکت‌های تراز اول شوند، باید از مهارت بالایی در کدنویسی برخوردار باشند. در واقع، صحبت دربارهٔ کدنویسی راحت است و هر کسی می‌تواند راجع‌ به آن حرف بزند اما شرکت‌ها به دنبال افرادی هستند که به‌ معنای واقعی کلمه توسعه‌دهنده باشند و چنین ذهنیتی باعث تغییر زیادی در نحوهٔ انجام مصاحبه‌های شغلی شده است. امروزه برخی مصاحبه‌های شغلی به گونه‌ای انجام می‌شود که مثلاً مصاحبه‌کننده از شما می‌خواهد تا یک مسئلهٔ پیچیده را در روز مصاحبه حتی روی تخته وایت‌بورد تحلیل کنید!

مهارت‌های مدیریت و رهبری

سازمان‌ها و شرکت‌ها به دنبال دولوپرهایی هستند که قدرت #مدیریت تیمی دارند. درست است که این مورد یک مهارت فنی نیست، اما همان‌طور که شرکت‌ها رشد می‌کنند، آن‌ها به دنبال افرادی هستند که راندمان کاری را در هر یک از اعضای تیم افزایش دهند. در حقیقت، آن‌ها به اعضایی نیاز دارند که به دیگر هم‌تیمی‌های خود کمک کنند و قدرت #رهبری داشته باشند.

آنچه در بالا گفته شد جزو مهم‌ترین خصیصه‌هایی است که شرکت‌های نرم‌افزاری به دنبال آن هستند اما هرگز بدان معنا نیست که معیارهای جذب نیرو محدود به موارد فوق‌الذکر خواهد شد. شما هم می‌توانید دیدگاه‌ها، نظرات و تجربیات خود را در ارتباط با مهارت‌های کلیدی که یک برنامه‌نویس یا دولوپر باید داشته باشد با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon