نام متفاوت شرکت‌های بزرگ فناوری دنیا در بدو تأسیس

نام متفاوت شرکت‌های بزرگ فناوری دنیا در بدو تأسیس

اگر به روزهای اولیهٔ تأسیس شرکت‌های بزرگ فناوری دنیا مثل گوگل یا اپل نگاه کنیم، کاملاً شکه خواهیم شد چرا که به طور مثال به جای نام Google می‌بایست نامی همچون ‌Backrub را در مرورگر خود وارد می‌کردیم و یا اگر می‌خواستیم با داشتن یک مکینتاش به دیگران فخر بفروشیم، می‌بایست می‌گفتیم که یک Bicycle دارم! در همین راستا در این پست با وبلاگ سکان آکادمی همراه باشید تا بیشتر با نام‌های اولیهٔ شرکت‌های بزرگ آی‌تی آشنا شوید.

یاهو
Yahoo زمانی یکی از مشهورترین‌های دنیا در نوع خود بود و زمانی که در سال ۱۹۹۴ شروع به کار کرد، نامش Jerry and David`s Guide To The World Wide Web به معنی «راهنمای جری و دیوید برای شبکهٔ جهانی وب» بود. این دو دانشجو در دانشگاه استنفورد هم‌کلاسی بودند که با کمک هم یک وب‌سایت طراحی کردند که وظیفهٔ عمدهٔ آن جستجو در میان سایر سایت‌های اینترنتی بود. این نام نه چندان جالب برای یک سال تمام روی این سایت قرار داشت تا اینکه تصمیم گرفتند آن را به YAHOO تغییر نام دهند که مخفف واژگان Yet Another Heirarchically Organized Oracle است (لازم به ذکر است که این پرتال توسط شرکت Verizon خریداری شده است.)

مکینتاش
یکی از بنیان‌گذاران اپل، Steve Jobs، زمانی که کامپیوتر مکینتاش را طراحی کرد ابتدا تصمیم داشت نام آن را Bicycle (دوچرخه) بگذارد و دلیل اتخاذ چنین تصمیمی هم این بود که وی مقاله‌ای در مجلهٔ Scientific American دربارهٔ دوچرخه‌ها خوانده بود که در آن از خوبی‌های این وسیلهٔ نقلیه پرتابل گفته شده بود و در آن زمان کامپیوترها را نیز گاهی‌ اوقات دوچرخه‌ای برای ذهن می‌نامیدند اما یکی از کارمندان اپل به نام جف راسکین نام یک نوع سیب به نام Macintosh را انتخاب کرد و کسی هم با وی مخالفت نکرد و در نهایت این نام برای یکی از محصولات موفق شرکت اپل انتخاب شد (دو دلیل عمده در ارتباط با انتخاب نام Apple برای این شرکت بزرگ فناوری وجود دارد. اول اینکه استیو جایز علاقهٔ خاصی به سیب داشت و دلیل دیگر اینکه کلمهٔ Apple در دفترچهٔ تلفن قبل از نام Atari قرار می‌گرفت و مسلماً یک نوع برتری محسوب می‌شد.)

توییتر
نام‌های Jitter و Twitch ابتدا برای شبکهٔ اجتماعی توییتر انتخاب شده بودند اما یکی از کارمندان این شرکت در لغت‌نامه به دنبال واژهٔ دیگری می‌گشت که هم‌آوا با واژهٔ Twitch باشد که در نهایت نام Twitter انتخاب شد که به معنی «چهچههٔ پرنده» است.

گوگل
مؤسسین سایت گوگل، Sergey Brin و Larry Page، در دانشگاه استنفورد با یکدیگر آشنا شدند و با کمک همدیگر شروع به کار روی یک موتور جستجو کردند که به جستجو روی سرورهای دانشگاه می‌پرداخت و نامش Backrub بود. پس از گذشت یک سال، به خاطر نشان دادن حجم زیاد داده‌های قرار گرفته روی وب، نام این موتور جستجو بر اساس واژهٔ Googol، که نشانگر عدد یک است که مقابل آن یک‌صد صفر قرار گرفته باشد، به Google تغییر دادند.

فیسبوک
Mark Elliot Zuckerberg در سال ۲۰۰۴ سایتی تحت عنوان TheFacebook.com را به راه انداخت که به عنوان یک دایرکتوری مجازی دانشجویان برای دانشگاه هاروارد بود که این امکان را به دانشجویان می‌داد تا پروفایل سایر هم‌کلاسی‌های خود و دانشجویان را مشاهده کنند و به صورت مستقیم با ایشان ارتباط برقرار سازند. زمانی که این سایت در اختیار سایر دانشکده‌ها قرار گرفت، در سال ۲۰۰۵ دامین facebook.com به مبلغ ۲۰۰ هزار دلار آمریکا خریداری شد و پسوند The از نام دامین حذف شد که امروزه به نظر می‌رسد متحمل شدن این هزینهٔ هنگفت ارزشش را داشته است.

ال‌جی
شرکت LG در سال ۱۹۵۸ با نام اولیهٔ GoldStar تأسیس شد که هدفش این بود تا پس از جنگ کره منجر به احیای کشور شده و محصولات جدیدی را در اختیار شهروندان کره‌ای قرار دهد. این شرکت با کمپانی دیگری تحت عنوان Lak-Hui (که به صورت Lucky تلفظ می‌شود) همکاری‌هایی داشت که در نهایت هر دو شرکت تحت عنوان Lucky GoldStar با یکدیگر ادغام شدند و برای اینکه نام این شرکت بهتر خوانده شود، حرف ابتدایی کلمه Lucky با حرف ابتدایی کلمه GoldStar گرفته شد و نام LG خلق شد.

آمازون
Jeffrey Preston Bezos مؤسس سایت خرده فروشی آنلاین آمازون ابتدا می‌خواست تا شرکتش را Cadabra بنامد اما زمانی که وکیل وی این نام را با واژهٔ Cadaver به معنی «جسد» اشتباه گرفت، جف بزوس نظرش را تغییر داد و نام Amazon را انتخاب کرد و برای آن هم دو دلیل عمده داشت؛ اول اینکه حجم زیاد کتاب‌هایی که قرار بود به فروش برساند را در ذهن کاربران تداعی می‌کرد زیرا آمازون نام یک رودخانهٔ بسیار بزرگ در آمریکای جنوبی است و دوم اینکه نام Amazon در لیست وب‌سایت‌ها به خاطر وجود حرف A در ابتدای این نام، پیش از نام سایر وب سایت‌ها قرار می‌گرفت.

نام‌گذاری درست و اصولی یک استارتاپ تاحدودی می‌تواند متضمن موفقیت آن کسب‌وکار و تبدیلش به یک غول فناوری باشد و از همین روی اگر قصد دارید استارتاپی به راه اندازید سعی کنید حتماً نامی بامعنا، مرتبط و به‌یادماندنی برایش انتخاب کرده و تا حد ممکن تلاش کنید نامی را انتخاب کنید که دامین‌های com. و دات ir. آن باز بوده و بتوانید هر دو را به نام استارتاپ خود به ثبت رسانید.

نظر شما در این رابطه چیست و با استفاده از چه راه‌کارهایی می‌توان نامی مناسب برای کسب‌وکارهای نوپا انتخاب کرد؟ نظرات، دیدگاه‌ها و تجربیات خود را با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon