معرفی ۵ پلاگین کاربردی برای بکاپ‌گیری از سایت‌های وردپرسی

معرفی ۵ پلاگین کاربردی برای بکاپ‌گیری از سایت‌های وردپرسی

اگر صاحب کسب‌وکاری هستید که تحت وب است و یا اگر وبلاگی دارید که اطلاعات آن برایتان بسیار حائز اهمیت است، لازم است بدانید که Backup (بکاپ یا نسخۀ پشتیبان) گرفتن از وب‌سایت، یک باید است. افراد زیادی به اشتباه اهمیتی برای آن قائل نشده و آن‌طور که باید و شاید از وب‌سایت خود نسخهٔ پشتیبان تهیه نمی‌کنند و هنگامی متوجه اهمیت آن می‌شوند که دیگر پشیمانی سودی نخواهد داشت! البته اکثر شرکت‌های هاستینگ که میزبانی وب‌سایت شما را بر عهده دارند، به صورت هفتگی یا ماهیانه بکاپی از سایت را ذخیره می‌کند اما در بیشتر مواقع، خیلی نمی‌شود روی آن حساب کرد زیرا اگر این بکاپ در زمان مناسبی گرفته نشده باشد و اتفاقی برای سایت شما بیفتد، ممکن است بسیاری از تغییرات مهمی که ایجاد نموده‌اید را از دست بدهید. تقریباً تمام وب‌مسترهای حرفه‌ای توصیه می‌کنند که به‌ طور منظم از سایت خود بکاپ گرفته و هر 15 روز یک بار آن را آپدیت نمایید. اگر سایت مهمی داشته باشید، می‌توانید به صورت روزانه و یا هفتگی اقدام به تهیهٔ بکاپ کنید اما به هر صورت، سعی کنید بیش از 15 روز آن را به تأخیر نیندازید چه بسا ممکن است در یک لحظه، همه چیز از دست برود! در این مقاله ۵ مورد از بهترین پلاگین‌های تهیۀ بکاپ از سایت‌های وردپرسی را معرفی خواهیم کرد. در ادامه با سکان آکادمی همراه باشید.

Vault Press
Vault Press یکی از نخستین پلاگین‌هایی است که برای بکاپ گرفتن از وب‌سایت‌هایی که بر پایهٔ وردپرس طراحی شده‌اند، ایجاد شد. کار کردن با این پلاگین بسیار ساده است و نیازی به تجربه و تخصص خاصی ندارد. همچنین لازم به ذکر است که این پلاگین توسط مت مولن‌وِرگ -که خود از بنیان‌گذاران وردپرس است- توسعه یافته است؛ بنابراین می‌توانید از کیفیت آن مطمئن باشید اما توجه داشته باشید که این پلاگین رایگان نیست!

Vault Press بر اساس زمان واقعی و طی یک فرآیند پیچیده، از سایت شما بکاپ گرفته و آن را در فضای کلود ویژۀ خود ذخیره می‌کند. Vault Press از آن پلاگین‌هایی نیست که هر هفته یک بکاپ بگیرد بلکه تمام مدت مشغول بکاپ گرفتن است و همین مسئله به‌روز بودن دیتای شما را تضمین می‌کند.

Backup Buddy
پلاگین Backup Buddy نیز یکی دیگر از پلاگین‌های پرطرفدار و شاید پرطرفدارترین پلاگین دنیای وردپرس در این زمینه است. لذت‌بخش‌ترین ویژگی Backup Buddy این است که می‌توانید برای آن مشخص کنید که چه زمانی بکاپ بگیرد (این فرایند در بک‌اند صورت می‌گیرد و بنابراین تأثیری بر پرفورمنس سایت شما نخواهد داشت).

برخلاف Vault Press، پلاگین Backup Buddy سرور کلود مخصوص به خود ندارد و از این رو شما این امکان را دارید تا محل ذخیرۀ بکاپ را شخصاً تعیین نمایید (این فضا می‌تواند Dropbox ،Amazon S3 و یا هر سیستم ذخیرۀ کلود دیگری باشد). حتی اگر بخواهید، این پلاگین می‌تواند به جای ذخیره‌سازی بکاپ سایت بر روی سرورهای کلود، فایل آن را به ایمیل شما ارسال کند.

کار کردن با این پلاگین بسیار ساده و راحت است و شاید به همین دلیل است که وب‌مسترهای اکثر سایت‌ها برای بکاپ‌گیری به سراغ این پلاگین می‌روند. این پلاگین بر مبنای اشتراک ماهانه نبوده و برای استفاده از آن نیازی نیست هر ماه مجدداً مبلغی پرداخت نمایید. شما فقط یک‌بار برای خرید این پلاگین هزینه می‌کنید و پس از آن لایسنس مخصوصی در اختیار شما قرار می‌گیرد که با آن می‌توانید به بخش پشتیبانی، آپدیت‌ و تنظیمات فضای ذخیرۀ کلود Backup Buddy دسترسی داشته باشید.

Back WP Up
سومین پلاگینی که به شما معرفی می‌کنیم، Back WP Up است؛ هرچند این پلاگین همیشه یکی از موفق‌ترین پلاگین‌های بکاپ‌گیری نبوده، اما ویژگی‌های خوبی دارد و کار خود را درست انجام می‌دهد و این نکته مهم‌تر از هر چیز دیگری است و به طور کلی، ویژگی‌های آن مشابه چیزی است که در مورد Backup Buddy بیان شد.

کار با این پلاگین نیز فوق‌العاده راحت است؛ اگر با دو پلاگینی که قبلاً معرفی شد مشکلی داشتید، می‌توانید از این پلاگین به سادگی استفاده کنید. پلاگین Back WP Up هم نسخهٔ رایگان و هم نسخۀ پشتیبانی شدۀ غیررایگان دارد. نسخۀ رایگان این پلاگین امکانات ضروری اولیه را شامل می‌شود و می‌توانید امور مربوط به بکاپ را با آن انجام دهید. هرچند نسخۀ پشتیبانی شدۀ آن امکانات خیلی بیشتری را در اختیار شما می‌گذارد، اما نیازی نیست از ابتدا به سراغ نسخۀ غیررایگان آن بروید (به هر حال اگر سایت مهمی دارید، بهتر است هزینه‌های تهیۀ بکاپ آن را نیز بپذیرید).

BackUpWordPress
BackUpWordPress بهترین نامی است که به پلاگینی در خصوص بکاپ‌گیری وردپرس ممکن است داده شود. با این حال، نام خوب لزوماً تضمین‌کنندۀ کار خوب نیست اما نگران نباشید زیرا کار این پلاگین نیز به اندازۀ نامش خوب است. این پلاگین طبق یک برنامۀ زمانی منظم و به طور اتوماتیک از وب‌سایت شما بکاپ می‌گیرد اما در عین حال خبر بد اینکه در نسخۀ رایگان آن نمی‌توانید بکاپ را در فضای ذخیرۀ کلود مورد نظر خود ذخیره کنید (این ویژگی در نسخۀ پشتیبانی شدۀ غیررایگان آن امکان‌پذیر است).

Duplicator
از نام پلاگین Duplicator این طور برمی‌آید که باید در مواقعی مورد استفاده قرار بگیرد که می‌خواهید کل سایت خود را به جای دیگری منتقل کنید اما نکتۀ جالب اینکه اغلب افراد چنین استفاده‌ای از این پلاگین نمی‌کنند بلکه از آن برای بکاپ گرفتن از سایت خود بهره می‌برند و دلیل اصلی چنین کاری، آسان بودن استفاده از این پلاگین است. در استفاده از پلاگین Duplicator نیازی نیست کاری روی نسخۀ اصلی سایت انجام دهید، بلکه فقط کل سایت را به همراه فایل‌های وردپرس و دیتابیس‌های موجود در cPanel خود کپی کرده و مستقیماً آن را در سیستم ذخیرۀ کلود مورد نظر خود ذخیره می‌کنید.

آیا تاکنون از این پلاگین‌ها یا پلاگین‌های مشابهی استفاده نموده‌اید؟ شما به چه روشی از سایت خود -خواه وردپرسی و خواه غیر وردپرسی- بکاپ می‌گیرد؟ دیدگاه‌ها و تجربیات خود را با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon