آیا کماکان در مورد یادگیری زبان Java مردد هستید؟

آیا کماکان در مورد یادگیری زبان Java مردد هستید؟

اگر با دنیای برنامه‌نویسی آشنا باشید، احتمالاً به راحتی می‌توانید زبان‌های برنامه‌نویسی متعددی را نام ببرید که هر کدام نقاط ضعف و قوت خاص خود را داشته اما در عین حال، در پیشرفت دنیای فناوری بی‌تأثیر نبوده‌اند. گرچه نمی‌توان گفت که رقابتی واقعی میان زبان‌های مختلف وجود دارد، اما در طی دو الی سه دههٔ گذشته، جاوا ثابت نموده که یکی از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی است. این زبان برنامه‌نویسی رایگان، از زمان طراحی‌اش در شرکت سان مایکروسیستمز تاکنون، مراحل مختلفی را طی نموده و در هر مرحله پیشرفته‌تر و کامل‌تر شده است. طی این سال‌ها، زبان برنامه‌نویسی جاوا جای خود را در دنیای توسعهٔ نرم‌افزار و اپلیکیشن باز کرده و به یک زبان محبوب تبدیل شده است؛ اما سؤال اصلی اینجا است که چرا جاوا تا این اندازه محبوب است و چرا یادگیری آن مهم می‌باشد؟ برای یافتن پاسخ به سؤالاتی از این دست، با سکان آکادمی همراه باشید.

منابع بی‌شماری برای یادگیری جاوا
امروزه منابع یادگیری بسیار زیادی مانند دوره‌های آنلاین رایگان (همچون دورهٔ آموزش رایگان زبان جاوا در سکان آکادمی) و غیررایگان، کتاب‌ها، انجمن‌ها و ... برای یادگیری زبان جاوا فراهم است به طوری‌ که هر سؤالی که فکرش را بکنید، قبلاً در تالارهای گفتگوی آنلاین، صفحات پرسش‌وپاسخ و ... مطرح شده و پاسخ داده شده‌ است.

فرصت‌های شغلی فراوانی برای این زبان
برنامه‌نویسان جاوا که دانش و مهارت کافی داشته باشند، شدیداً مورد تقاضای بازار کار هستند. علاوه بر تقاضا و نیاز روزافزون شرکت‌ها، این برنامه‌نویسان می‌توانند به صورت فریلنس نیز در حوزۀ اپ‌نویسی اندورید مشغول به کار شده برای خود درآمدی داشته باشند. بسیاری از پروژه‌های بزرگ اینترپرایز در ایران (همچون پروژه‌های بانکی) با استفاده از این زبان نوشته شده‌اند؛ لذا تسلط به این زبان، می‌تواند امیدبخش آیندهٔ شغلی خوبی برای توسعه‌دهندگان حرفه‌ای این زبان باشد.

شییٔ‌گرایی
جاوا یک زبان برنامه‌نویسی شییٔ‌گرا است و همین ویژگی، جاوا را به زبانی توسعه‌پذیر، منعطف و قابل‌انطباق با پلتفرم‌های مختلف تبدیل نموده است به طوری که جاوا یکی از بهترین نمونه‌های عملی OOP و کاربرد صحیح آن‌ها را ارائه کرده است.

رایگان
جاوا یک زبان برنامه‌نویسی رایگان و در عین حال مستقل از پلتفرم است؛ بنابراین در ازای اپلیکیشن‌نویسی با این زبان، نیازی نیست که حتی یک ریال هم به هیچ شخص یا شرکتی پرداخت کنید.

API بسیار غنی
مجموعه API زبان جاوا، یکی از اصلی‌ترین دلایل موفقیت آن است. به علاوه اینکه ابزارهای فراوانی اکوسیستم جاوا را پشتیبانی می‌کنند؛ بنابراین همه چیز برای کار با جاوا فراهم است (لازم به ذکر است که API این زبان در نسخه‌های جدیدتر، بیش‌ از پیش غنی‌تر خواهد شد.)

ابزارهای توسعه قدرتمند برای زبان جاوا
یکسری IDE قدرتمند مانند Eclipse که کدنویسی جاوا را به تجربه‌ای لذت‌بخش تبدیل نموده‌اند، یکی دیگر از عوامل افزایش محبوبیت جاوا هستند. این محیط‌ توسعهٔ یکپارچهٔ اپلیکیشن (IDE) علاوه بر آسان‌تر نمودن کدنویسی، فرایند دیباگینگ را نیز برای برنامه‌نویسان آسان‌تر کرده است (البته IDE قدرتمند دیگری تحت عنوان IntelliJ IDEA نیز وجود دارد که علیرغم غیررایگان بودنش، برای برخی توسعه‌دهندگان ایرانی رایگان محسوب می‌شود!)

کاربرد گسترده و جهانی
جاوا همه‌جا وجود دارد! ثبات و مقیاس‌پذیری جاوا باعث شده تا این زبان به طور گسترده در پلتفرم‌های موبایلی، کامپیوترهای دسکتاپ، برنامه‌های کاربردی و غیره مورد استفاده قرار گیرد. همین موضوع در مورد برنامه‌نویسان این زبان نیز مطرح است به طوری که تعداد آن‌ها بیشتر از برنامه‌نویسان سایر زبان‌ها است (همچنین به نظر می‌رسد که جاوا سهم زیادی در زمینۀ اینترنت اشیاء loT به خود اختصاص دهد.)

جامعۀ توسعه‌دهندگان رو به رشد جاوا
باتوجه به اینکه جاوا فلسفۀ خدمت به جامعهٔ توسعه‌دهندگان را عملی نموده است، با حدود بیش از 10 میلیون برنامه‌نویس جاوا در سراسر دنیا، کامیونیتی جاوا همچنان در حال گسترش است. 

نمود عینی جاوا در زندگی روزمرهٔ کاربران
اگر هنوز هم با شک‌وتردید به جاوا نگاه می‌کنید، بهتر است بدانید که جاوا در وب‌سایت‌های محبوبی مانند Amazon ،Facebook ،LinkedIn و eBay به کار گرفته شده است. این زبان همچنین در توسعه اپلیکیشن‌های تجاری، اینترنت اشیاء، رایانش ابری و ... نیز کاربرد دارد. 

ساپورت کمپانی اوراکل
جاوا در ابتدا توسط جیمز گاسلینگ در شرکت سان‌ مایکروسیستمز ابداع شد اما پس از آنکه این شرکت به تصاحب غول دیتابیسی دنیا یعنی اوراکل درآمد، مالکیت این زبان نیز به شرکت اوراکل انتقال یافت؛ مالکیت این زبان توسط اوراکل بدان معنا است که شرکتی بزرگ، موفق و پولدار از این زبان حمایت می‌کند و از همین روی، می‌توان انتظار داشت که محبوبیت این زبان با ظهور و افول زبان‌های جدید خیلی تحت‌تأثیر قرار نخواهد گرفت.

نیاز به توضیح نیست که اختلافات گذشتهٔ دو شرکت گوگل و اوراکل مبنی بر استفادهٔ بدون اجازه از ۹ خط کدی از Java API که کار دست گوگل داد! منجر به این شد که گوگل به دنبال زبان جایگزینی برای توسعهٔ اپ‌های اندرویدی به جای جاوا باشد و این زبان چیزی نیست جز #کاتلین که همین مسئله ممکن است آینده و میزان محبوبیت زبان برنامه‌نویسی جاوا در میان توسعه‌دهندگان را تحت‌الشعاع قرار دهد!

حال نوبت به نظرات و دیدگاه‌های شما می‌رسد. شما زبان جاوا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ کدام ویژگی این زبان بیشتر شما را مجذوب خود می‌کند و آیا با موارد طرح شده در این مقاله در ارتباط با زبان جاوا موافق هستید؟ نظرات، دیدگاه‌ها و تجربیات خود را با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon