آشنایی با مفهوم PPA و نحوهٔ اضافه نمودن آن در اوبونتو

آشنایی با مفهوم PPA و نحوهٔ اضافه نمودن آن در اوبونتو

به طور کلی، نصب پکیج‌های نرم‌افزاری روی توزیع‌های مختلف سیستم‌عامل گنو/لینوکس متفاوت از سیستم‌عامل‌هایی همچون ویندوز یا مکینتاش است؛ به طور مثال، برای نصب یک نرم‌افزار در سیستم‌عامل ویندوز، پیش از هر چیز می‌بایست به منظور یافتن نسخه‌ای معتبر از نرم‌افزار مد نظر، به گشت‌زنی در وب پرداخته سپس آن را دانلود و نصب نماییم اما در توزیع اوبونتو -و اکثر توزیع‌های لینوکسی- نرم‌افزارهای ارائه شده در سرورهایی که تحت عنوان Repository (ریپازتوری یا مخزن) شناخته می‌شوند، ذخیره شده که به‌ راحتی می‌توان به این مخازن نرم‌افزاری دسترسی پیدا نمود. اما این قضیه مشکلات خاص خود را نیز دارا است. فرض کنیم که نرم‌افزاری از ریپازیتوری مختص سیستم‌عامل اوبونتو دریافت کرده‌ایم اما پس از مدتی یک آپدیت برای نرم‌افزار مد نظر عرضه می‌شود؛ در چنین شرایطی، می‌بایست صبر کنیم تا نسخهٔ بعدی خود سیستم‌عامل اوبونتو که حاوی آپدیت‌های نرم‌افزاری است به بازار عرضه شود که این اصلاً برای کاربری که همواره دوست دارد از آخرین نسخهٔ نرم‌افزارهای مختلف بهره‌مند گردد و به قول معروف لبهٔ تکنولوژی راه رود خوشایند نیست و اینجا است که اهمیت PPA مشخص می‌شود چرا که PPA این امکان را به کاربران اوبونتو می‌دهد تا بتوانند همواره از آخرین نسخهٔ نرم‌افزارهای مد نظرشان استفاده نمایند. 

پیش از هر چیز، باید به این نکته توجه داشته باشیم با توجه به اینکه ریپازتوری‌های فوق‌الذکر توسط شرکت‌های معتبری همچون شرکت کانونیکال -شرکتی که توسعهٔ سیستم‌عامل اپن‌سورس اوبونتو را بر عهده دارد- پشتیبانی می‌شوند، به نظر می‌رسد که دانلود نرم‌افزار از این سرورها به مراتب قابل اعتمادتر از دانلود یک فایل exe از سایتی که واقعاً شناختی از آن نداریم باشد زیرا پیش از عرضهٔ هر نرم‌افزاری در ریپازیتوری‌های شرکت کانونیکال، نرم‌افزار توسط تیم متخصصین این شرکت و سایر شرکت‌های فعال تست شده و پس از اطمینال حاصل کردن از معتبر بودن آن، قابلیت دانلود آن در اختیار کاربران مختلف قرار می‌گیرد.

PPA چیست؟
P
ersonal Package Archive که به اختصار تحت عنوان PPA شناخته می‌شود، یک ریپازیتوری نرم‌افزاری است که اوبونتو به صورت پیش‌فرض شامل آن نرم‌افزارها نمی‌شود و برای کاربرانی مناسب است که دوست دارند از یکسری از نرم‌افزارهایی که در ریپازیتوری‌های اختصاصی سیستم‌عامل اوبونتو یافت نمی‌شوند و یا یکسری آپدیت‌هایی که در نسخهٔ فعلی اوبونتوی نصب شده روی سیستم شما وجود ندارند، برخوردار گردند.

به طور خلاصه، PPA دربرگیرندهٔ آپدیت‌های نرم‌افزاری در بازهٔ زمانی به مراتب سریع‌تری نسبت به خود سیستم‌عامل اوبونتو است که این قابلیت به معنای واقعی کلمه منحصربه‌فرد است زیرا شما به عنوان یک کاربر اوبونتو، می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام نرم‌افزارهای خود را به صورت آپدیت نگاه دارید و آپدیت کدام دسته از نرم‌افزارها را به خود سیستم‌عامل -اوبونتو- واگذار کنید.

چگونه یک PPA اضافه کنیم؟
حال که با مفهوم PPA آشنا شدیم، فرض کنیم که قصد داریم یک PPA را به سیستم‌ خود اضافه کنیم؛ برای این منظور، کمی مهارت در استفاده از ترمینال لینوکس نیاز است:

$ sudo add-apt-repository ppa:webupd8team/sublime-text-3

همان‌طور که در کامند فوق ملاحظه می‌شود، پیش از هر چیز نیاز به سطح دسترسی سوپر یوزر (کاربری با بالاترین سطح دسترسی در لینوکس) داریم که این کار از طریق دستور sudo صورت می‌گیرد؛ سپس دستور add-apt repository را نوشته و در نهایت نام PPA مد نظر را می‌نویسیم. سپس نیاز است تا پکیج منجر خود را آپدیت کنیم که این کار از طریق دستور زیر صورت می‌گیرد:

$ sudo apt-get update

در واقع، این دستور ابزار apt-get را وادار می سازد تا دیتابیس خود را آپدیت کند تا مشخص شود که چه پکیج‌هایی اجازهٔ نصب روی سیستم‌عامل را خواهند داشت. در این مثال، دستور apt-get به مشاهدهٔ PPA جدید پرداخته و اطلاعات مرتبط با آن را برای دانلود یا آپدیت دریافت می‌کند. در نهایت هم می‌توانیم با استفاده از دستور زیر، نرم‌افزار مد نظر خود را به سادگی نصب نماییم (در این آموزش،‌ نصب ویرایشگر کد سابلایم مد نظر قرار داده شده است):

$ sudo apt-get install sublime-text-installer

به همین سادگی، از این پس می‌توانید از نرم‌افزار جدیدی که روی سیستم‌عامل خود نصب نموده‌اید و یا از آخرین نسخه از نرم‌افزاری که پیش از این روی سیستم‌عامل اوبونتوی خود نصب نموده بودید، لذت ببرید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon