آشنایی با سازوکار رتبه‌بندی سایت‌ها توسط الکسا

آشنایی با سازوکار رتبه‌بندی سایت‌ها توسط الکسا

متأسفانه در وب فارسی یکی از نشانه‌های موفق بودن یک سایت، رتبهٔ الکسای آن است به طوری که اگر سایتی سیاست درآمدزایی خود را بر پایهٔ جذب تبلیغات گذاشته باشد، باید تمام تلاش خود را به کار بندد تا این رتبه را تا حد ممکن نسبت به رقبایش ارتقاء بخشد. اگرچه از دید برخی وب‌مسترهای حرفه‌ای این رنکینگ اصلاً قابل‌اعتماد نیست، اما در این مقاله قصد داریم برای آن دسته از افرادی که معیار موفقیت سایت خود را رتبهٔ الکسایش تلقی می‌کنند، سؤالاتی را پاسخ دهیم که به ایشان در درک نحوهٔ عملکرد سرویس Alexa کمک خواهند کرد.

دیتا پنل چیست؟
Data Panel الکسا نمونه‌ای از ترافیک است که به منظور محاسبهٔ رنکینگ الکسا مورد استفاده قرار می‌گیرد که این داده‌ها از میلیون‌ها کاربر اینترنتی، که یکی از هزاران پلاگین مختلف مرورگر را مورد استفاده قرار می‌دهند، محاسبه می‌گردد.

آیا الکسا مستقیماً ترافیک وب‌سایت را نیز محاسبه می‌کند؟
در پاسخ به سؤال فوق باید گفت آری زیرا الکسا امکان محاسبهٔ ترافیک را به صورت مستقیم از سایت‌هایی که اسکریپت اختصاصی الکسا را درون صفحات خود قرار داده‌اند دارا است. ترکیب دیتای به دست آمده از دیتا پنل الکسا + دیتای به دست آمده به صورت مستقیم از وب‌سایت‌ها، این امکان را به الکسا می‌دهد تا آمار و ارقامی دقیق به کاربران ارائه دهد.

رنکینگ الکسا چگونه محاسبه می شود؟
به صورت پیش‌فرض، ترافیک و رنکینگ سایت بر اساس رفتار کاربران از طریق محاسبهٔ دیتا پنل الکسا تعیین می‌شود که این رنکینگ برگرفته از ویزیتورهای غیرتکراری که هر روز به سایت سر می‌زنند + تعداد بازدید از صفحات در یک بازهٔ زمانی سه ماهه مشخص می‌گردد. هر سایتی که ترکیب تعداد کاربران غیرتکراری آن + تعداد بازدید از صفحات‌اش بیشترین باشد، جایگاه اول را به خود اختصاص خواهد داد.

رنکینگ سایت‌ها هر چند وقت یک بار آپدیت می‌شود؟
هر روز

آیا الکسا ساب دامین‌ها را در رنکینگ دخالت می‌دهد؟
رنکینگ الکسا صرفاً برای دامین اصلی سایت، به طور مثال sokanacademy.com، محاسبه خواهد شد و این در حالی است که رنکینگ مجزایی برای ساب‌ فولدرها مثل sokanacademy.com/subfolder و ساب دامین‌ها مثل subdomain.sokanacademy.com در نظر گرفته نمی‌شود مگر آنکه از دید الکسا به عنوان ماژولی مجزا قابلیت تشخیص داشته باشند (همچون سایت‌هایی که از طریق سرویس Blogger ایجاد شده‌اند که در این صورت سایت‌های ایجاد شده توسط این سرویس دارای رنکینگ الکسای مجزایی نسبت به سایت اصلی خواهند بود.)

منظور از Unique Visitor از دید الکسا چیست؟
به طور کلی، منظور از Unique Visitor تعداد کاربران غیرتکراری است که سایتی را در یک روز مشخص می‌بینند. به عبارت دیگر، منظور از UV تعداد افرادی است که در یک بازهٔ زمانی مشخص سایت شما را دیده‌اند در حالی که این افراد اگر مجدد به سایت شما سر بزنند، در آمار محاسبه نخواهند شد.

منظور از Pageview چیست؟
اگر یک صفحه از سایت شما مشاهده یا رِفرش شود، یک Pageview محاسبه خواهد شد و تعداد کل‌ آن‌ها معادل است با تمامی صفحاتی از سایت شما که در یک بازهٔ زمانی خاص مشاهده شده یا رِفرش شده‌اند.

چرا گاهی ترافیک سایت رو به افزایش است اما رتبهٔ سایت بدتر می‌شود؟ 
سیستم رنکینگ الکسا که رتبهٔ سایت شما را ارزیابی می‌کند نسبت به سایر سایت‌ها تعیین می‌شود. به عبارت دیگر، سایت الکسا رنکینگ وب‌سایت شما را نسبت به سایر سایت‌ها در کشورتان و همچنین سرتاسر دنیا تعیین می‌کند (برای روشن‌تر شدن این مسأله، مثالی می‌زنیم. فرض کنیم که در مسابقهٔ دو صد متر شرکت می‌کنید و رتبهٔ سوم را به دست می‌آورید. روز بعد مجدد در چنین مسابقه‌ای شرکت می‌کنید اما علیرغم اینکه سرعت شما افزایش یافته، جایگاه چهارم را کسب می‌کنید! دلیل کسب چنین جایگاهی در روز دوم این است که سایر رقبا به مراتب بهتر از شما عمل کرده‌اند.)

افزایش حجم دیتا پنل الکسا چه ارتباطی با رنکینگ الکسا می‌تواند داشته باشد؟
چنین اتفاقی خبر بسیار خوبی است و بدان معنا است که طیف گسترده‌تری از سایت‌ها مورد ارزیابی قرار گرفته و بالتبع آمار صحیح‌تری را می‌توان در اختیار کاربران الکسا قرار داد.

آیا عواملی وجود دارد که دیتای سایت ما را تحت‌الشعاع قرار دهد؟
سیستم الکسا به گونه‌ای پایه‌ریزی شده است که بدون هیچ‌گونه تعصبی آمار و ارقام تمامی سایت‌ها را مورد محاسبه قرار دهد اما به هر حال اتفاقاتی در دنیای وب رخ می‌دهد (مثل تقلب) که آمار الکسا را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند. علاوه بر این، سایت‌هایی که تعداد کاربران آن‌ها در هر ماه از ۱۰۰۰ نفر کمتر باشد، خیلی تحلیل دقیقی از آمار سایت نمی‌توانند به دست آورند زیرا سیستم الکسا به گونه‌ای است که اگر داده‌های کافی در اختیار نداشته باشد، اصلاً تحلیل آمار را نشان نخواهد داد.

چگونه می‌توان تحلیل دقیق‌تری از آمار الکسا به دست آورد؟
بهترین راه این است که با ثبت‌نام در سایت الکسا و پرداخت حق اشتراک، سایت خود را اصطلاحاً Certify کنید.

آیا الکسا رنکینگ بهتری برای کاربرانی که در سایت ثبت نام کرده‌اند اختصاص می‌دهد؟
خیر

آیا از طریق رنکینگ الکسا سایت خاصی منتفع می‌شود؟
ظاهراً خیر و این شرکت ادعا می‌کند که تمام تلاش خود را به کار بسته تا بدون هرگونه تعصب و منفعت‌طلبی سایت یا شرکت خاصی، وب‌مسترها را از آمار دقیقی مطلع سازد (نیاز به توضیح است که این سایت یکی از زیرمجموعه‌های کمپانی بزرگ آمازون است.)

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon