آشنایی با برخی از بایدها در بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو

آشنایی با برخی از بایدها در بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو

هر چه‌قدر هم که رابط کاربری زیبایی طراحی کنیم، ربات‌های موتورهای جستجویی همچون گوگل قادر نخواهند بود ارزش این زیبایی را درک کنند بلکه آنچه برای این دست سِرچ اِنجین‌ها حائز اهمیت است تکنیک‌های بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو (سئو) می‌باشد و این همان چیزی است که در این پست قصد داریم مورد بررسی قرار دهیم.

سئو چیست؟
SEO
مخفف واژگان Search Engine Optimization است. به عبارت دیگر، استراتژی توسعه و تقویت وب‌سایت به‌ گونه‌ای است که در صفحهٔ نتایج موتورهای جستجو رتبهٔ بالایی پیدا کند و نیاز به توضیح نیست که درصد قابل‌توجهی از کاربران هیچ‌‌گاه از صفحه‌ٔ اول گوگل پا را فراتر نمی‌گذارند و این بدان معنا است که برای هرچه بیشتر دیده شدن، باید وب‌سایت را به صفحه‌ٔ اول و لینک‌های اول تا سوم برسانیم.

در همین راستا، در ادامه قصد داریم تا نگاهی به یکسری تکنیک #سئو بیندازیم که با به‌کارگیری اصولی آن‌ها قادر خواهیم بود این تضمین را ایجاد کنیم که صفحات سایت ما در یک بازهٔ زمانی منطقی رنکینگ بهتری در نتایج موتورهای جستجویی مثل گوگل، بینگ و غیره پیدا کنند.

سرعت بارگزاری سایت
وقتی صحبت از سئو می‌شود، پرفورمنس وب‌سایت یکی از مهم‌ترین فاکتورها به شمار می‌آید. به عبارتی، مهم است که سایت شما در مرورگر کاربر در کمترین زمان ممکن بارگزاری شود. در همین راستا، همواره به یاد داشته باشید که اگر ربات‌ها از عملکرد وب‌سایت شما راضی باشند، بالتبع کاربران هم راضی خواهند بود.

تحقیقات حاکی از آنند که درصد قابل‌توجهی از بازدیدکنندگان سایتی که بیش 3 ثانیه برای باز شدن طول بکشد را ترک می‌کنند و سرعت کم بارگذاری سایت روی سئو تأثیر منفی می‌گذارد و این در حالی است که گوگل سال‌ها است که آشکارا اعلام کرده سرعت بارگذاری سایت یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای رنکینگ است. به منظور بهبود پرفورمنس وب‌سایت، حتماً به کم کردن سایز تصاویر، کَش کردن مطالب استاتیک و مینیمایز کردن کدهای جاوااسکریپت و سی‌اس‌اس توجه کنید.

نَویگیشن آسان وب‌سایت
نَویگیشن در کنار دیگر عوامل دخیل در سئو، باید یکی از اولویت‌های اصلی هر طراح وب و علاقمند به بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو باشد. برای نَویگیشن، استفاده از منوهای تو در تو در طراحی سایت ممنوع است! به طور کلی، وقتی صحبت از نَویگیشن به میان می‌آید، به دنبال تشریفات اضافه نروید؛ سعی در ساده کردن، کوتاه کردن و کاربردی کردن منوها کنید.

توضیحات متا
توضیحات متا متن کوچکی در صفحه‌ٔ جستجو است که چکیده‌ای از یک صفحهٔ وب را نشان می‌دهد که این توضیحات نباید بیش از 160 کاراکتر باشد. Meta Description (توضیحات متا) شانس طلایی شما برای جلب‌توجه کاربران است تا روی لینک شما کلیک کنند مضاف بر اینکه روشی است برای هایلایت شدن کلمات کلیدی مد نظر شما چرا که گوگل کلمات کلیدی سرچ‌شده توسط کاربر را در توضیحات متای مرتبط با لینک سایت شما بولد می‌سازد.

به خاطر بسپارید که از توضیحات متای یکسان برای چند صفحه استفاده نکنید. همچنین در نظر داشته باشید که اگر برای صفحه‌ای توضیحات متا ننوشته‌ باشید، موتور جستجویی همچون گوگل این کار را برای شما به صورت خودکار با استفاده از متن اصلی صفحه انجام می‌دهد که گاهی‌ اوقات متن جالبی هم از آب درنمی‌آید!

مشابه توضیحات متا، Rich Snippet هم در صفحه‌ٔ نتایج جستجو نمایش داده می‌شود که اطلاعات بیشتری درباره‌ٔ نتیجه‌ٔ جستجو ارائه می‌کند:

همان‌طور که در تصویر فوق مشاده می‌شود، با جستجوی عبارت Samsung Top Load Washer در گوگل مشاهده می‌کنید که بعضی از سایت‌ها اطلاعاتی از قبیل رتبه، میزان بازدید، قیمت کالا و موجود بودن در انبار را نشان می‌دهند که این اطلاعات بلافاصله جلب‌توجه کرده و می‌تواند برای کاربری که آن کلمه‌ٔ کلیدی را جستجو کرده تأثیرگذار باشد.

محتوا
امروزه موتورهای جستجو برای پست‌های طولانی‌تر که در حین حال اطلاعات ارزشمندی را در اختیار کاربر قرار دهند ارزش بیشتری قائل هستند. به عنوان یک قانون کلی، وقت گذاشتن برای ایجاد محتوایی که به سایت شما اعتبار می‌دهد بسیار حائز اهمیت است مضاف بر اینکه در تولید محتوا دو نکته را مد نظر قرار دهید که عبارتند از عدم برخورداری از محتوای تکراری در سایت و عدم کپی کردن محتوا از دیگر سایت‌ها که در غیر این صورت، آن صفحه از سایت شما مشمول جریمهٔ گوگل و احتمالاً دیگر موتورهای جستجو خواهد شد.

تصاویر بهینه
وقتی برای نام‌گذاری تصاویر وقت نمی‌گذاریم، فرصت بهینه‌سازی باارزشی را از دست می‌دهیم. مثلاً how-to-write-good-content.jpg نامی مناسب برای تصویر انتخاب شده برای مقاله‌ای است که مرتبط با «تولید محتوا» باشد که با این کار نه‌ تنها به‌ وضوح بیان می‌کنید که عکس شما چه چیزی را نشان می‌دهد، بلکه با این کار کلمات کلیدی قرار گرفته داخل صفحهٔ خود را نیز بیشتر می‌کنید. راه دیگر برای بهینه کردن تصاویر، استفاده از اَتریبیوت alt است که وقتی عکس در مرورگر باز نمی‌شود، نمایش داده می‌شود.

لینک‌های بهینه
توجه کنید که در ساخت لینک، استفاده از دَش به منزلهٔ فاصله است. به طور مثال، اگر پستی در رابطه با White Hat SEO دارید، لینک شما بهتر است مثلاً به صورت www.example.com/white-hat-seo باشد. کلمات کلیدی در پست را در نظر بگیرید و آن‌ها را علاوه بر گنجاندن در لینک صفحه، در عنوان پست نیز قرار دهید. 

درآمدی بر نقاط ضعف و قوت طراحی پارالکس
داشتن یک وب‌سایت تک صفحه‌ای که محتوای آن به صورت Parallex نمایش داده می‌شود، در ظاهر خیلی جذاب است. پارالکس مزیت‌های زیادی دارا است چرا که مخاطب اطلاعات را به ترتیب می‌بیند که حالت داستان‌گویی دارد و کاربران را در جریان یک داستان قرار می‌دهد اما قسمت منفی وب‌سایت‌های پارالکسی، ضعیف شدن لینک‌های داخلی وب‌سایت است.

در واقع، از آنجا که ما صرفاً یک صفحهٔ اصلی در وب‌سایت خود داریم، آن‌قدر جای مانور نداریم تا صفحات متعددی ایجاد کرده و از آن‌ها به یکدیگر بک‌لینک دهیم. راه‌کاری که پیشنهاد می‌شود، این است که اگر واقعاً تمایل دارید وب‌سایتی پارالکسی داشته باشید، صفحه‌ٔ اصلی خود را پارالکس کنید اما برای صفحاتی همچون درباره‌، پورتفولیو، خدمات یا محصولات و چیزهایی از این دست صفحات مجزایی طراحی کنید و از صفحهٔ پارالکسی به آن‌ها لینک دهید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon