معرفی ابزارهایی که دولوپرهای موبایل می‌توانند از آن طریق اپ‌های خود را تست کنند

معرفی ابزارهایی که دولوپرهای موبایل می‌توانند از آن طریق اپ‌های خود را تست کنند

برای هر دولوپر موبایلی لازم است تا قبل از انتشار نهایی اپ خود مطمئن شود که اپلیکیشن‌ بدون هیچ‌گونه مشکل و یا باگی کار می‌کند و ابزارهایی که در این مقاله به معرفی آن‌ها می‌پردازیم این امکان را برای دولوپرها به وجود می‌آورند تا گزارش‌های خرابی، تحلیل، بازخورد و ... را دربارهٔ اپلیکیشن خود جمع‌آوری کنند.

TestFlight
این ابزار بسیار خوبی برای تست اپلیکیشن‌های آی‌او‌اس و اندروید بود اما پس از خریداری شدن توسط اپل، پشتیبانی آن از اپلیکیشن‌های اندرویدی حذف شد! اگر دولوپر آی‌او‌اس هستید، TestFlight یک ابزار رایگان و در عین حال مناسب برای تست اپلیکیشن‌ها است که با استفاده از آن به راحتی می‌توانید اپلیکیشن‌های خود را پیش از ریلیس تست کنید.

TestFlight به دولوپرها امکان دعوت از صدها کاربر را برای تست اپلیکیشن با استفاده از آدرس ایمیل‌شان می‌دهد و هنگامی هم که کاربران به TestFlight دعوت شدند، لینکی را برای دانلود اپلیکیشن از App Store دریافت می‌کنند. برای دریافت بازخورد سریع از اعضای تیم خود هم می‌توانید نسخهٔ بتا را برای چندین نفر از اعضای تیم‌تان که حتماً باید نقش فنی یا مدیریت در iTunes داشته باشند، به اشتراک بگذارید.

TestFairy
این ابزار کاملاً رایگان است اما در عین حال یک نسخهٔ اینترپرایز هم برای کاربردهای سازمانی ارائه می‌کند. TestFairy قابلیت‌های خوبی برای دولوپرهای موبایل ارائه می‌کند که از آن جمله می‌توان به ضبط ویدیو از مراحل تست کاربر و نمایش کامل اطلاعات مموری، سی‌پی‌یو، جی‌پی‌یو، نظارت بر شبکه، لاگ‌ها، گزارش‌های خرابی و ... اشاره کرد.

برای تست اپلیکیشن‌های اندرویدی اصلاً لازم نیست هیچ SDK یا API‌ جدیدی به اپلیکیشن خود اضافه کنید بلکه فقط لازم است تا فایل APK خود را آپلود کرده، سپس خود سرویس TestFairy آن را تغییر داده و منابع لازم را به اپلیکیشن اضافه می‌کند و دوباره فایل APK را بازسازی می‌کند و برای پلتفرم آی‌او‌اس هم فقط چند خط کد برای اضافه کردن API‌ مورد نیاز لازم است.

Google Play
اگر دولوپر اندروید هستید، می‌توانید به کنسول توسعه‌دهندگان گوگل دسترسی داشته باشید که برای این منظور هم می‌توانید از یک اکانت جیمیل استفاده کنید. در جولای سال 2014، تیم گوگل‌پلی اعلام کرد که Google Play Publishing API که مربوط به بخش آپلود و انتشار برنامه و انجام کارهای دیگر مربوط به انتشار است برای همهٔ توسعه‌دهندگان در دسترس است. برخی ویژگی‌های این ابزار عبارتند از:

- اعلانات از طریق ارسال ایمیل
- نکات بهینه‌سازی
- آمار فروش
- ذخیره‌سازی بررسی‌ها
- بهینه‌سازی نتایج بررسی‌ها برای موتورهای جستجو

HockeyApp
این ابزار امکانی را به دولوپرها می‌دهد تا اپلیکیشن‌های اندروید و آی‌او‌اس خود را به سادگی تست کنند و هم‌اکنون مایکروسافت صاحب این پلتفرم است. HockeyApp به شما هم فضای نامحدود و هم امکان برخورداری از تعداد کاربران نامحدود را برای تست اپلیکیشن ارائه می‌کند اما هیچ‌کدام از سرویس‌های این پلتفرم رایگان نیست. برخی از امکانات این سرویس عبارتند از:

- توزیع یکپارچه برای آپدیت کردن اپلیکیشن
- گزارش‌های خطا 
- بخش تجزیه و تحلیل ادغام شده با ورژن کنترل
- ارسال آسان بازخورد برای کاربران
- گزارش تحلیل کاربران، سخت‌افزار و نرم‌افزار
- مدیریت تیم و کاربران

Ubertesters
این ابزار یک سرویس جامع برای تست اپلیکیشن‌های موبایل است که طیف گسترده‌ای از ابزارها برای توزیع نسخه‌های آزمایشی جدید و گزارش مشکلات ارائه می‌دهد که در دو نسخهٔ رایگان و پولی ارائه می‌شود که طرح رایگانش چندین مگابایت فضای ذخیره‌سازی و اشتراک چند پروژه را ممکن می‌سازد و در حال حاضر از اپلیکیشن‌های آی‌او‌اس و اندروید پشتیبانی می‌کند. برخی امکانات این سرویس عبارتند از:

- تجزیه و تحلیل گزارش‌‌ها
- توزیع نسخه‌های بتا و به‌روزرسانی‌ها
- مدیریت تیم
- پیام‌رسانی

همچنین یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد Ubertesters این است که می‌توانید کاربران عادی را برای کمک و تست روی دستگاه‌های واقعی استخدام کنید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon