برای انتخاب یک زبان برنامه‌نویسی میزان دستمزد مرتبط با آن را معیار قرار ندهید!

برای انتخاب یک زبان برنامه‌نویسی میزان دستمزد مرتبط با آن را معیار قرار ندهید!

شما می‌توانید به‌سادگی شروع به یادگیری برنامه‌نویسی با زبانی همچون COBOL کنید اما توجه داشته باشید که این انتخاب می‌تواند در یافتن شغل شما را محدود سازد. به‌ طور‌ کلی، هرچه یک زبان برنامه‌نویسی محبوبیت کمتری بین دولوپرهای سرتاسر دنیا داشته باشد، کارفرمایان به برنامه‌نویس آن زبان به‌خصوص پول بیشتری پرداخت می‌کنند چرا که این یک مسألهٔ سادهٔ عرضه و تقاضا است اما در عین‌ حال باید توجه داشته باشیم که یافتن چنین شغلی هم کار آسانی نیست! در همین راستا در ادامه قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم تا ببینیم که چه ارتباطی می‌تواند مابین میزان محبوبیت یک زبان برنامه‌نویسی و کسب درآمد حاصله از آن وجود داشته باشد.

رقابت در محبوبیت
بهترین زبان برنامه‌نویسی آن زبانی است که در آینده برای آن تقاضا وجود داشته باشد، نه آن زبانی که در یک بازهٔ زمانی بیشترین حقوق برای آن پرداخت گردد. با تحقیقات ماهانه که سایت‌هایی همچون TIOBE انجام می‌دهند، به نوعی می‌توان به درصد محبوبیت زبان‌های مختلف پی برد. اما اساساً منظور از آینده چیست؟ کارشناس رایانش ابری، Simon Wardley، در پاسخ به این سؤال می‌گوید:

اگر اینترنت رو به‌ عنوان یک سیستم‌عامل در نظر بگیریم، در آن صورت جاوااسکریپت زبان توسعهٔ چنین سیستم‌عاملی خواهد بود.

اگر باور دارید که آینده در دست کلود است، زبان Go باید به بالای لیست شما به‌عنوان بهترین زبان برنامه‌نویسی در فضای ابری اضافه شود چراکه که این زبان حل بسیاری از مشکلات را آسان‌تر کرده است.

انتخاب مابین زبان سویفت و جاوا: مسئله این است!
اگر شما به قضاوت‌های خود اعتماد ندارید، رتبه‌بندی‌های محبوبیت زبان‌های برنامه‌نویسی مانند Redmonk درکی کلی از آینده به شما می‌دهند. به نمودار زیر که مربوط به محبوبیت در بین کارفرمایان است توجه کنید؛ توجه داشته باشید که این نمودار با دستمزد بررسی نشده و فقط به میزان رشد پرداخته است. باتوجه به اطلاعات Indeed.com، میزان تقاضاهای شغلی روبی درحال سقوط است، پایتون تقریبا ثابت است و گو درحال پیشرفت چشمگیری است. اما بیشترین پیشرفت برای نودجی‌اس است:

دریافت حقوق برای برنامه‌نویسی آنچه دوست دارید
عنوان فوق به این معنا نیست که دولوپرها باید بین تناسب با آینده و دستمزد فعلی یکی را انتخاب کنند؛ لیستی از سایت Quartz به بعضی از زبان‌هایی اشاره کرده است که هم‌زمان با محبوبیتی که دارند موقعیت شغلی خوبی نیز برای دولوپرها فراهم می‌‌کنند مانند جاوااسکریپت و پایتون:

بعید است که یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی این روزها سرمایه‌گذاری بدی باشد. شرکت‌ها تمام سعی خود را برای جذب دولوپرها و ایجاد انگیزه در آن‌ها می‌کنند و این روندی است که به این زودی‌ها کاهش پیدا نخواهد کرد.

پس باتوجه به همهٔ این موضوعات، آنچه را که دوست دارید انجام داده و به زبانی کد بزنید که بیشتر آیندهٔ خود را در آن می‌بینید. هیچ زمانی بهتر از زمان حال برای برنامه‌نویسی به زبانی که آن‌را دوست دارید مناسب نیست!

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon