تایپ ۱۰ انگشتی: مهارتی ضروری برای برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان

تایپ ۱۰ انگشتی: مهارتی ضروری برای برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان

اگر تا به‌ حال به کیبورد کامپیوترتان که معمولاً از نوع کیبوردهای QWERTY هستند دقت کرده باشید، متوجه خواهید شد که کلیدهای J و F -و در صورت وجود پد اعداد، عدد ۵- دارای برجستگی‌هایی به شکل یک خط تیره (-) هستند! مهم نیست از چه کیبوردی برای چه سیستمی استفاده می‌کنید، چرا که این خط‌ها در همهٔ کیبوردها وجود دارند. احتمالاً تا به‌ حال این سؤال ذهن‌تان را درگیر کرده که علت این برجستگی‌ها بر روی کلیدهای F و J چه هستند و چه معنایی دارند؟ برای یافتن پاسخ به این سؤال، در ادامه با سکان آکادمی همراه باشید.

برجستگی‌های روی کلیدهای F و J

حروف F و J در ردیف میانی کیبوردهای QWERTY قرار دارند که این ردیف در آموزش‌های تایپ ۱۰ انگشتی به Home Row (ردیف خانه) معروف است. هدف از برجستگی‌ کلیدهای F و J این است که تایپیست متوجه شود که انگشت‌های خود را در جای صحیح قرار داده است؛ همچنین وقتی در حال تایپ هستید، برجستگی‌ها نشانه‌ای هستند که شما را به Home Row هدایت می‌کنند. به طور کلی وقتی در حال یادگیری تایپ ۱۰ انگشتی هستید، ۲ اصل اساسی را باید رعایت کنید:

  1. هرگز و هرگز به کیبورد نگاه نکنید؛ حتی اگر اشتباه کردید (دقیقاً مثل کسانی که در یادگیری رانندگی هستند و نباید به دسته دنده نگاه کنند).
  2. بعد از لمس هر کلید، بلافاصله انگشتان‌تان باید به ردیف میانی (Home Row) بازگردد!

احتمالاً خیلی از افراد از اهمیت این برجستگی‌ها برای تایپیست‌ها آگاه نیستند، علت این امر هم مشخص است چون تا به‌ حال هیچ آموزشی را در زمینهٔ تایپ نگذرانده‌‌اند و همچنان به مهارت‌های غریزی و ابتدایی خودشان -تایپ ۲ انگشتی- تکیه می‌کنند!

جالب است که پس از عادت کردن به تایپ معمولی، هر کس برای خود سبک خاصی در تایپ کردن دارد؛ اما هر فردی با قدری تلاش می‌تواند به راحتی تایپ ۱۰ انگشتی را ظرف ۱۰ روز و حتی کم‌تر فرا بگیرد که به‌ راحتی و بدون نگاه کردن به کیبورد می‌تواند به سرعت تایپ کند. پس از یاد گرفتن تایپ ۱۰ انگشتی، رقابت جدیدی میان شما و تایپیست‌های خبره شکل می‌گیرد که آن‌ هم میزان خطا و صحت تایپ (Accuracy) است. در‌ واقع، شما پس از مدتی تمرین، سرعت تایپ‌تان خیلی سریع رشد می‌کند و تفاوت تایپیست‌ها بیستر در زمینهٔ صحت تایپ است و سرعت تایپ در اولویت بعد قرار می‌گیرد.

طبیعی است که هیچ برجستگی بر روی کیبورد مجازی گوشی‌های هوشمند و لمسی مشاهده نمی‌کنیم، با این‌ حال سرعت تایپ بالایی هم داریم. در عین حال توسعه‌دهندگان و محققان دست‌بردار نیستند و همچنان احساس می‌کنند که لازم است کیبوردهایی برای سرعت تایپ بیشتر در گوشی‌های هوشمند طراحی شود؛ نتیجهٔ این تلاش‌ها، کار کردن بر روی نوعی کیبورد است به‌نام KALQ که با سرچ در گوگل‌پلی، می‌توانید نسخهٔ بتا این کیبورد را دریافت کنید.

منابع یادگیری تایپ ۱۰ انگشتی

به طور کلی، می‌توان گفت که برای یادگیری تایپ ۱۰ انگشتی نرم‌افزارها و وب‌سایت‌های بسیاری به بازار عرضه شده‌اند که به طور مثال، برای یادگیری تایپ ۱۰ انگشتی به زبان انگلیسی، وب‌سایت‌های typing.com و typingclub.com منابع یادگیری فوق‌العاده‌ای هستند.

ضرورت یادگیری تایپ‌ ۱۰ انگشتی برای برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان

پیش از این، در سایر مقالات و آموزش‌های منتشر شده در سکان آکادمی به کرات در مورد ضرورت برخورداری از مهارت‌های زبان انگلیسی و تایپ ۱۰ انگشتی برای علاقمندان به برنامه‌نویسی نکاتی را متذکر شده‌ایم (اگر علاقمند به یادگیری زبان انگلیسی هستید، توصیه می‌کنیم به مقالات استراتژی‌هایی برای یادگیری یک زبان خارجی و یک زبان برنامه‌نویسی! و روش‌های یادگیری و آموزش زبان انگلیسی در وبلاگ سکان آکادمی مراجعه نمایید).

جهت یادآوری مجدد به این نکته اشاره می‌کنیم که مهارت‌های زبان انگلیسی و تایپ ۱۰ انگشتی به عنوان مهارت‌های پیش‌نیاز یادگیری برنامه‌نویسی هستند و در صورتی که علاقمند به ورود به دنیای برنامه‌نویسی هستید اما در این مهارت‌ها ضعف دارید، حتماً توصیه می‌کنیم که ابتدا به ارتقاء این مهارت‌ها بپردازید و یا در آن واحد، این مهارت‌ها را در کنار آموزش برنامه‌نویسی خود در دستور کار قرار دهید.

به نظر شما داشتن مهارت‌های زبان انگلیسی و تایپ ۱۰ انگشتی چه‌قدر به یک برنامه‌نویس مبتدی در تبدیل شدن به یک فرد حرفه‌ای کمک می‌کنند؟ نظرات و دیدگاه‌های خود را با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon