لینوس توروالدز: پروژه‌های موفق حاصل ۹۹٪ پشتکار و تنها ۱٪ نوآوری‌اند!

لینوس توروالدز: پروژه‌های موفق حاصل ۹۹٪ پشتکار و تنها ۱٪ نوآوری‌اند!

بنا به گفتۀ لینوس توروالدز، خالق کِرنِل لینوکس، سخت‌کوشی عامل اصلی موفقیت یک پروژه است؛ او سخنان بزرگان صنایع مختلف را دربارۀ تأثیر خلاقیت در موفقیت یک پروژه بی‌اساس و نامربوط خواند! آنچه در این مقاله قصد داریم مورد بررسی قرار دهیم، عوامل اصلی موفقیت آقای توروالدز و مهم‌ترین دستاورد وی یعنی لینوکس است.

لینوس توروالدز به واسطۀ خلق کِرنِل لینوکس که از آن به عنوان موفق‌ترین پروژۀ اپن‌سورس یاد می‌شود، شناخته شده است. طی سالیان گذشته، لینوکس پیشرفت‌های قابل‌ملاحظه‌ای داشته است به طوری که در حال حاضر سیستم‌عامل محبوب گنو/لینوکس امروزه به عنوان عامل اصلی استحکام اینترنت شناخته می‌شود و توانسته توجه بسیاری از توسعه‌دهندگان گوناگون را به خود جلب کند. حتماً گمان می‌کنید که چنین پروژۀ عظیمی حاصل خلاقیتی بی‌همتاست؛ اما به هیچ‌وجه این‌گونه نیست!

برخلاف آنچه که همه تصور می‌کنند، لینوس توروالدز پشتکار را عامل اصلی موفقیت خود می‌داند؛ به نظر او تقدیر از خلاقیت که در صنایع مختلف -خصوصاً صنعت تکنولوژی- اتفاق می‌افتد، یک عمل ظاهری است و در حقیقت مدیران این شرکت‌ها و صنایع، از این طریق بیش از هر چیزی به خودشان خدمت می‌کنند. در همین راستا، آقای توروالدز در مراسم «رهبری پروژه‌های اپن‌سورس» که در بنیاد لینوکس برگزار شده بود به خبرنگاران گفت:

خلاقیت که امروزه یکی از مباحث داغ در محافل بزرگان صنایع هست و دائماً از اون یاد می‌شه، بیهودست؛ هر کسی می‌تونه ایده از خودش دَر کنه! شما باید این شعار معروف Think Different رو کنار بگذارید چون کاملاً بی‌معناست.
مراسم تقدیر از فعالیت‌های خلاقانه که در برخی شرکت‌ها برگزار می‌شه، بیشتر صوریه و رؤسای این شرکت‌ها برای تقدیر از خودشون این مراسم رو برگزار می‌کنن؛ راستش بخش اعظم پروژه‌های موفق توسط کسایی انجام شده‌ که کارها رو به‌پیش می‌برند نه کسی که فقط خلاقیت به خرج داده. 99٪ به ثمر رساندن کار، انجام اون کاره.

او در ادامۀ مراسم گفت که پرداختن به جزئیات کار زیادی می‌برد و بخش حقیقی و اصلی کار را تشکیل می‌دهد و هیجانات و جوسازی‌ها هیچ کاری را به پیش نمی‌برند. همچنین وقتی که صحبت از بزرگترین دستاوردش -کِرنِل لینوکس- شد او گفت که مسئولان بخش کِرنِل لینوکس کدها را به گونه‌ای مرتب کرده‌اند که سبب شود همه چیز به بهترین شکل اجرا شود. او لینوکس را پروژه‌ای اجتماعی خواند که تماماً وقف تکنولوژی است.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon