آیا Go گوی سبقت را از سایر زبان‌های باسابقه خواهد ربود؟

آیا Go گوی سبقت را از سایر زبان‌های باسابقه خواهد ربود؟

Go امروزه به یکی از زبان‌های محبوب در میان دولوپرها مبدل شده که دلایل مختلفی را می‌توان برای محبوبت فوق‌العادهٔ این زبان نوظهور در میان برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان مد نظر قرار داد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، ساپورت شرکت بزرگی همچون گوگل است. در این مقاله قصد داریم ببینیم که آیا زبان تازه وارد گوگل می‌تواند رقیبان سرسختی که غالباً عمر بیشتری هم دارند را به لحاظ رشد و محبوبیت پشت سر بگذارد؟

دو فیچر (ویژگی) اصلی که باعث شده تا #گو به زبانی محبوب مبدل شود عبارتند از:

- منطق واقع‌گرایانه
- سادگی یادگیری این زبان

به عبارت دیگر، مواردی در این زبان تعبیه شده‌اند که در دنیای واقعی کاربرد دارند نه صرفاً یکسری مفاهیمی که در حوزهٔ Computer Science به کار گرفته خواهند شد؛ در حقیقت، این زبان مفاهیمی که صرفاً جنبه تئوری دارند را پوشش نمی‌دهد (برای مثال، چیزهایی همچون Virtual Inheritance) اما در عوض این زبان برای مفاهیم کاربردی مورد استفاده قرار می‌گیرد که یکی از این موارد، برنامه‌نویسی به اصطلاح Concurrent می‌باشد. به عنوان نمونه سورس‌کد نوشته شده با زبان گو، در ادامه برنامهٔ Hello World را مشاهده می‌‌کنید:

package main

import "fmt"

func main() {
	fmt.Println("Hello, 世界")
}

پیش از این در مقاله‌ای تحت عنوان مروری بر دلایل محبوبیت بالای زبان برنامه‌نویسی Go، برخی از عمده‌ترین دلایل محبوبیت این زبان را برشمردیم که عبارت بودند از:

- زبانی مهندسی‌ساز
- مناسب برای دیتا ساینتیست‌ها
- خوانایی بالای سورس‌کد

واقعیت امر آن است که زبان‌های برنامه‌نویسی در حال تخصصی شدن هستند و عملاً زبانی وجود نخواهد داشت که به معنای واقعی کلمه، همه‌کاره باشد (حتی شرکت‌ها نیز برای انجام پروژه‌های خود به یک زبان بسنده نمی‌کنند و در پروژه‌های خود -بسته به نیاز پروژه- از چندین زبان برنامه‌نویسی مختلف و تخصصی استفاده می‌کنند.)

نظرتان در مورد آیندهٔ زبان‌های برنامه‌نویسی به‌ خصوص زبان برنامه‌نویسی Go چیست؟ نظرات، دیدگاه‌ها و تجربیات خود را با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon