آشنایی با برخی از قابلیت‌های کاربردی Github که هر دولوپری باید از آن‌ها مطلع باشد

آشنایی با برخی از قابلیت‌های کاربردی Github که هر دولوپری باید از آن‌ها مطلع باشد

امروزه گیت‌هاب به مکانی تبدیل شده که برنامه‌نویسان و طراحان با هم در آن فعالیت کرده، همکاری می‌کنند، به هم کمک می‌کنند و باگ‌های یکدیگر را رفع می‌کنند. به عبارت دیگر، می‌توانید از این سرویس آنلاین برای به اشتراک گذاشتن پروژه‌های اپن‌سورس یا غیر اپن‌سورس مختلف استفاده کنید. اما گیت‌هاب بیش از آنچه که به نظر می‌رسد امکانات در اختیار کاربرانش قرار داده است! تعدادی از امکانات آن پشت این رابط کاربرپسند پنهان شده‌اند که اغلب کاربران آن‌ها را نمی‌شناسند. در همین راستا، در این مقاله به بررسی قابلیت‌هایی که هر کاربری باید از آن‌ها مطلع باشد، می‌پردازیم.

قابلیت درگ & دراپ در Gist
Gist یکی از امکانات بسیار خوب Github است که اجازهٔ اشتراک‌گذاری بلوک‌های کد را به هر کسی می‌دهد. شما همچنین می‌توانید در بین تعداد زیادی از بلوک‌های کد زبان‌های مختلف برنامه‌نویسی به جستجو بپردازید. استفاده از Gist بسیار ساده است؛ اما آیا می‌دانستید که می‌توانید به طور مستقیم کدها را از طریق درگ & دراپ اضافه کنید؟ فقط کافی است تا فایل را گرفته و در صفحهٔ Gist رها کنید تا بلافاصله کدها کپی شوند. 

ساخت یک فولدر با استفاده از رابط تحت وب
در حالی که خیلی از ما با استفاده از اپلیکیشن دسکتاپ Github به ویرایش کدهای خود می‌پردازیم، توسعه‌دهندگان این وب اپلیکیشن قابلیتی به نام WebFlow را ایجاد کرده‌اند تا با استفاده از آن بتوانید به مدیریت فضای قرار گرفته در اختیارتان بپردازید.

استفاده از کوتاه‌کنندهٔ لینک Git.io
با استفاده از سرویس Git.io می‌توانید به سادگی لینک‌های ریپازیتوری‌های خود را کوتاه کنید و در فضاهای مختلف مورد استفاده قرار دهید.

فایل‌یاب
علاوه بر ساخت فایل‌های جدید، می‌توانید به سادگی در ریپازیتوری‌های مختلف به جستجو بپردازید. این قابلیت در محیط وب اپلیکیشن گیت‌هاب آشکار نیست زیرا با استفاده از میانبرهای صفحه کلید به نمایش درمی‌آید (با استفاده از کلید T می‌توانید آن را فعال کنید).

استفاده از ایموجی‌های Github
ایموجی‌ها آیکون‌های کوچکی هستند که عمدتاً یک چهره را به تصویر می‌کشند. در شبکه‌های اجتماعی کاربران بیشتر از ایموجی‌ها برای بیان حالات روحی خود استفاده می کنند. شما می‌توانید از آن‌ها در Github نیز استفاده کنید.

استفاده از رابط کامندلاین
در حالی که خیلی از کاربران از رابط گرافیکی استفاده می‌کنند، اما هنوز هم هستند کسانی که رابط‌های Command Line را ترجیح می‌دهند. در اینجا است که Github CLI به کار می‌آید. 

لینک دادن به خطوط
بعضی اوقات شما نیاز دارید که به خط خاصی از کدهای درون یک فایل اشاره کنید. Github به شما این امکان را می‌دهد تا با اضافه کردن L# و گذاشتن یک عدد یا بازهٔ عددی به جای حرف L، این کار را انجام دهید.

فهرست کار
شما می‌توانید با استفاده از نشانه‌های  [ ]- یا [x]- اقدام به ساخت لیستی از چک‌باکس‌ها کنید. به این نکته توجه داشته باشید که چک‌باکس فقط در لیستی از آیتم‌ها ایجاد می‌شود و حتماً علامت [ ] باید با علامت - همراه باشد.

نقشه، CSV و اجرای گرافیکی سه‌بُعدی
گیت‌هاب از فرمت CSV نیز پشتیبانی می‌کند و اگر شما یک فایل با این فرمت را وارد کنید، گیت‌هاب آن را به داده‌های تعاملی در قالب یک جدول تبدیل می‌کند و حتی به شما این امکان را می‌دهد تا با آن به جستجو بپردازید. به غیر از CSV، گیت‌هاب فایل‌های نقشه و سه‌بُعدی را نیز پردازش می‌کند.

Octodex را دریافت کنید
احتمالاً تا به حال نمی‌دانستید که Github دارای مجموعه‌ای متفاوت از کاراکترهای اختصاصی خود تحت عنوان Octocat است. Octodex مجموعه‌ای خلاقانه و متفاوت از کاراکترهای مخصوص این سایت است و می‌توانید از آن برای مصارف مختلف استفاده کنید. 

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon