یک تیر و دو نشان: بازی کردن و یادگیری هم‌زمان برنامه‌نویسی

یک تیر و دو نشان: بازی کردن و یادگیری هم‌زمان برنامه‌نویسی

یادگیری برنامه‌نویسی نه تنها مختص به برنامه‌نویسان نیست بلکه سن‌وسال هم نمی‌شناسد و می‌تواند در هر سنی شروع شود یا پایان یابد. مهارت‌هایی که یاد می‌گیرید ممکن است منجر به ارتقاء یا حتی تغییر شغل‌تان شود و یا باعث شود فقط‌وفقط مهارت‌های فردی‌تان افزایش یابد؛ اما فراموش نکنید که کدزنی می‌تواند کیفیت زندگی شما را بهبود ببخشد حتی اگر برنامه‌نویس نباشید! با سکان آکادمی همراه باشید تا شما را با بازی‌هایی آشنا کنیم که می‌تواند فرایند ورود شما به دنیای برنامه‌نویسی را تسهیل کنند.

Code Monkey
این بازی بسیار مهیج توجه بسیاری از معلمان را به خود جلب کرده است و از آن به عنوان یک منبع آموزشی برای آموزش برنامه‌نویسی به کدآموزان خود استفاده می‌کنند. در این بازی، بچه‌ها به راحتی و با به دست آوردن موز، کدنویسی یاد می‌گیرند که علاوه بر سادگی، برایشان مفرح هم هست.

شما می‌توانید تنها با ثبت‌نام در سایت شروع به بازی کنید و برنامه‌نویسی را از سطح خیلی ابتدایی تا سطوح بالاتر یاد بگیرید. برای شروع نیازی به هیچ اطلاعات قبلی در زمینهٔ کدزنی ندارید و این بدان معنا است که همه چیز برای یادگیری مهیا است و آنچنان شما را درگیر می‌کند که پس از چند بار بازی، متوجه تغییر قابل‌توجهی در مهارت‌های خود خواهید شد. 

Coding Game
اگر می‌خواهید بازی کنید، هیجان را تجربه کنید و هم‌زمان برنامه‌نویسی یاد بگیرید، این بازی را از دست ندهید. Coding Game به شما این امکان را می‌دهد که با حل کردن چالش‌های ساده و جالب، به مهارت کدنویسی تسلط پیدا کنید (برای آشنایی بیشتر با این سایت، به مقالهٔ CodinGame: نوعی بازی برای تقویت مهارت‌های برنامه‌نویسی مراجعه نمایید.)

این بازی که توسط جمعی از بهترین توسعه‌دهندگان طراحی شده است و در چندین زبان زندهٔ دنیا موجود بوده و بسیاری از مفاهیم مهم برنامه‌نویسی را پوشش می‌دهد؛ بنابراین می‌تواند شما را به یک برنامه‌نویس خوب تبدیل کند. کدنویسی با این گیم بسیار راحت بوده و به گونه‌ای طراحی شده است که اجازهٔ رفتن به مرحلهٔ بعد را به شما نمی‌دهد مگر اینکه در مرحلهٔ پیشین، کارنامهٔ درخشانی داشته باشید.

CheckiO
در این بازی برای پیش‌روی در هر مرحله، می‌بایست مسائلی را با استفاده از زبان #پایتون حل کنید و هم‌زمان از تجربیات سایر کاربران نیز بهره خواهید برد. در این بازی، می‌توانید فضاسازی کنید به این معنی که برای خودتان قلمرو بسازید و اگر به درجهٔ خوبی از برنامه‌نویسی برسید، قادر خواهید بود به قلمروهای دیگران دست‌درازی کنید (برای شروع زبان برنامه‌نویسی پایتون از صفر، می‌توانید به دورهٔ آموزش رایگان پایتون در سکان آکادمی مراجعه نمایید.) 

Cyber Dojo
این بازی برای شما شرایطی فراهم می‌کند که بتوانید برنامه‌نویسی را تمرین کنید و میزان پیشرفت خود را بسنجید. زبان‌های JavaScript ،Python ،PHP ،Java ،Ruby و همچنین تعدادی زبان شناخته شدهٔ دیگر توسط این بازی ساپورت می‌شوند. این پلتفرم که کاملاً رایگان است، فضای مناسبی را برای علاقمندان به برنامه‌نویسی ایجاد کرده است و با هر بار لاگین کردن، می‌توانید تا هر چقدر که دوست دارید تمرین کنید و از بازی خود نهایت لذت را ببرید.

Code Combat
این پلتفرم نیز برای آن طراحی شده است تا کسی که علاقمند به برنامه‌نویسی است بتواند آن را به بهترین شکل ممکن از طریق یک بازی واقعی و هیجان‌انگیز بیاموزد. Code combat در حقیقت توسط کاربران پیش برده می‌شود و خود ایشان مراحل بازی را برای سایرین طراحی می‌کنند!

زبان‌های Java ،JavaScript ،CoffeeScript ،Lua و Python به عنوان زبان‌های اصلی این گیم جذاب هستند. برخلاف دیگر بازی‌ها، این گیم را می‌توان به صورت گروهی نیز بازی کرد و همین موضوع به جذاب‌تر شدن آن کمک می‌کند و همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، هیچ‌یک از بازی‌های معرفی شده محدودیت سن و سال ندارند و این بازی نیز از این قائده مستثنی نیست.

جمع‌بندی
در انتها باید گفت که یادگیری یک مهارت مفید مانند برنامه‌نویسی هیچ ضرری برای زندگی شما یا فرزندان‌تان نخواهد داشت و از آنجا که کد زدن می‌تواند ذهن شما را برای رویارویی با مشکلات زندگی قوی‌تر کند، جزو مهارت‌هایی است که یادگیری آن به همه توصیه می‌شود (در همین راستا، توصیه می‌کنیم به مقالهٔ چکیدهٔ ارائهٔ «ضرورت آموزش برنامه‌نویسی به کودکان» در اولین گردهمایی بزرگ برنامه‌نویسان ایران مراجعه نمایید.)

همچنین با وجود دسترسی گسترده‌ای که این روزها به اینترنت وجود دارد، آموختن این مهارت به هیچ عنوان سخت، ناممکن و هزینه‌بَر به نظر نمی‌رسد. از همین حالا برای تبدیل شدن به یک انسان منطقی‌تر و شاید هم یک کارمند حرفه‌ای‌تر، می‌توانید شروع به یادگیری برنامه‌نویسی کنید. 

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon