دلایلی که ثابت می‌کند یادگیری برنامه‌نویسی یک انتخاب فوق‌العاده است

دلایلی که ثابت می‌کند یادگیری برنامه‌نویسی یک انتخاب فوق‌العاده است

وقتی در جمعی نشسته‌ایم و هر کسی از حرفه‌ٔ خود صحبت می‌کند، زمانی‌که نوبت به یک برنامه‌نویس می‌رسد و خود را معرفی می‌کند، برخی این سؤال را از وی می‌پرسند که «پس هکر هم هستی؟» و یا برخی دیگر با این سؤال به بحث ادامه می‌دهند که «راستی بهترین گیم بازار برای پسرم چیست؟» و سؤالاتی از این است! برنامه‌نویسی هم مثل هر چیز دیگری، همواره با یکسری باورهای نادرست همراه بوده است و این در حالی است که کمتر کسی -که خیلی از فناوری سر درنمی‌آورد- با ماهیت این حرفه و مزایای آن آشنایی دارد. آنچه در این مقاله قصد داریم مورد بررسی قرار دهیم، مزایایی است که پس از برنامه‌نویس شدن برایمان اتفاق خواهد افتاد که غالب آن‌ها فوق‌العاده هستند.

خلق کردن چیزهای جدید
اگر از برنامه‌نویسان و مختصصان باتجربه سؤال کنید که چه چیزی باعث علاقه و اشتیاق آ‌ن‌ها به کدنویسی شده است، قطعاً اکثر آن‌ها می‌گویند خلق کردن چیزهای جدید و هر آ‌نچه که دوست دارید، می‌تواند علت اصلی این اشتیاق باشد.

درآمد نسبتاً خوب
لازم به ذکر است اینکه فقط به خاطر پول وارد صنعت برنامه‌نویسی شوید، ایده‌ای کاملاً اشتباه است، اما اگر علاقه‌مند هستید و می‌توانید سختی راه را به جان بخرید، به شما قول می‌دهیم درآمد این شغل می‌تواند سر درد و چشم درد حاصل از کدنویسی را جبران کند!

درآمد شما در برنامه‌نویسی بستگی به زمینه‌ای دارد که می‌خواهید در آن فعالیت کنید؛ مثلاً درآمد یک برنامه‌نویس وب با برنامه‌نویس گیم قطعاً متفاوت است. همچنین در نظر داشته باشید که کیفیت کاری که انجام می‌دهید از یک سو و همچنین میزان مهارت شما در کدنویسی از سوی دیگر بسیار مهم است و ملاک درآمد برنامه‌نویسی وابسته به زمینهٔ فعالیت شما نیست، بلکه این تلاش و کیفیت کار شما است که سرنوشت‌ساز است (البته ناگفته نماند که میانگین درآمد برنامه‌‌نویسان ایران در مقایسه با کشورهای جهان اول کمتر است!)

نقش داشتن در ساخت محصولات عامه‌پسند
کدنویسی نقش مهمی در بسیاری از تکنولوژی‌های امروز بازی می‌کند؛ از کامپیوترهای عمومی گرفته تا ماشین‌های الکتریکی با فناوری پیشرفته، حضور قدرتمند برنامه‌نویسی را به خوبی می‌توان حس کرد. مسلماً اینکه آدم ببینید در ساخت محصولی مشارکت داشته که هزاران و شاید میلیون‌ها نفر از آن استفاده می‌کنند، حس خوبی است.

کدنویسی ذهن‌تان را فعال خواهد کرد
باید قبول کنیم که این روز‌ها تکنولوژی‌هایی که ذهن شما را به چالش بکشند و باعث رشد مغز شما بشوند بسیار کم هستند! اما کدنویسی به شدت ذهن شما را به چالش می‌کشد؛ در‌ واقع، می‌توانید به کدنویسی به عنوان یک مأموریت مهم و پیچیده نگاه کنید که به هوشمندی و خلاقیت نیاز دارد که باید بتوانید مسیرهای مختلفی برای یک مسأله پیدا کنید.

در‌ واقع، این روزها به هر چیزی که نگاه می‌کنیم، می‌توانیم تأثیر تکنولوژی را به وضوح ببینیم. باید بدانید که یادگیری مبانی کدنویسی در بالا بردن کیفیت فکر کردن شما بی‌تأثیر نیست؛ اما فراموش نکنید تمام این مواردی که گفتیم میسر نخواهد شد مگر این‌ که سختی راه را به جان بخرید و مصمم در این راه قدم بگذارید.

امیدواریم دلایلی که در بالا ذکر کردیم به شما کمک کنند تا مصمم و با قدرت در این مسیر گام بردارید و اگر احیاناً دل‌سرد شدید، این نکات را به خود یادآوری کنید تا دلایل کافی برای ادامهٔ راه داشته باشید. اگر باز هم مجاب نشده‌اید که برنامه‌نویس شدن خوب است، توصیه می‌کنیم به مقالهٔ چکیدهٔ ارائه «ضرورت آموزش برنامه‌نویسی به کودکان» در اولین گردهمایی بزرگ برنامه‌نویسان ایران مراجعه نمایید (در این ارائه، مؤلف به بیان نکات علمی مرتبط با دلایل ضرورت آموزش برنامه‌نویسی برای همهٔ اقشار به خصوص کودکان پرداخته است.)

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon