توصیه‌هایی برای استخدام افرادی با هوش هیجانی بالا

توصیه‌هایی برای استخدام افرادی با هوش هیجانی بالا

توانایی نشان دادن عکس‌العمل سریع و درست در زمانی که در پراسترس‌ترین حالت ممکن قرار دارید بدون شک نشان از این دارد که شما هوش هیجانی (EQ) بالایی دارید؛ اما چگونه می‌توانید اطمینان پیدا کنید که همکاران شما نیز عملکردی مشابه دارند؟ جواب ساده است، شما باید به دنبال استخدام چنین افرادی باشید که در این مقاله قصد داریم راه‌کارهایی به منظور کشف افرادی با هوش هیجانی بالا ارائه نماییم. 

تعریفی ساده از هوش هیجانی این است که فرد باید بتواند احساسات خود را به خوبی بشناسد و روی آن‌ها کنترل داشته باشد و در عین حال بتواند تعامل خوبی نیز با سایر افراد داشته باشد. به عقیدهٔ آنی مک کی، یکی از استاتید برجستهٔ دانشگاه پنسیلوانیا، داشتن هوش عاطفی -یا همان هوش هیجانی- ممکن است حتی از برخی توانایی‌ها هم مهم‌تر باشد و کسی که اولویت‌ها را تعیین می‌کند، کسی جز مدیر شرکت نیست. مک کی در ادامه دلایلی را که باعث عدم توجه مدیران کسب‌وکارها به این توانایی مهم در افراد می‌شود را این‌ گونه بیان می‌کند:

ایشان بیشتر تمایل به استخدام افرادی دارن که مدرک معتبر، مهارت کافی و همچنین تجربهٔ لازم رو داشته باشن و اگرچه که خواه‌ناخواه در طی مصاحبه اطلاعاتی در مورد شخصیت و پیشینهٔ فرهنگی افراد نیز به دست می‌آید، اما فهمیدن این که هوش هیجانی لازم هم وجود دارد یا نه کار راحتی نیست. 

در همین راستا، توصیه‌های زیر می‌توانند در شناخت افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند به ما کمک کنند.

سؤال در مورد روابط اجتماعی‌
هنگام سؤال و جواب، تمرکز خود را روی خود فرد و روابط اجتماعی وی بگذارید. مهارت‌های کاری قابل یادگیری هستند اما میزان شعور عاطفی افراد به سختی بالا و پایین می‌شود! توجه کنید که چگونه رئیس قبلی خود و یا همکارانش را توصیف می‌کند یا این که در مورد چالش یا اختلاف نظرشان چگونه صحبت می‌کند. اگر از توصیف احساسات سایرین ناتوان بود، احتمال این که در محیط کار شما هم نتواند عملکرد عاطفی خوبی داشته باشد اصلاً کم نیست.

صحبت کردن با معرفین افراد 
مک کی معتقد است که حرف زدن با کسانی که افراد را برای کار به جایی معرفی می‌کنند (به جای گرفتن توصیه‌نامه) می‌تواند به شما در تشخیص این امر کمک کند. از معرفین بخواهید عملکرد فرد را در شرایط مختلف مانند مدیریت کردن یک بحث جدی یا شرکت در یک کار گروهی برایتان شرح دهند. حتی می‌توانید خیلی صریح از ایشان سؤال کنید که آیا فرد معرفی شده توانایی لازم در درک احساسات دیگران و هدایت کردن روابط اجتماعی را دارا است یا خیر.

استفاده نکردن از تست‌های شخصیت‌شناسی 
مک کی تست‌های شخصیت‌شناسی را برای پی بردن به میزان هوش هیجانی افراد مفید نمی‌داند چرا که در دنیای آکادمیک، نسبت به میزان دقیق بودن این‌گونه تست‌ها اختلاف نظرهای جدی وجود دارد. بیشتر افراد می‌دانند که جواب ایده‌آل به این‌گونه سؤالات چیست بنابراین نمی‌شود به پاسخ‌های افراد با چشم بسته استناد کرد و میزان درک آن‌ها از محیط و شرایط اطراف‌شان را تخمین زد.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon