نکاتی برای توسعه دهنگان تازه وارد

نکاتی برای توسعه دهنگان تازه وارد

اگر شما به تازگی به عنوان توسعه دهنده در شرکتی مشغول به کار شدید یا درحال یادگیری برای رسیدن به این عنوان شغلی هستید، احتمالا تا اکنون متوجه شده اید که صنعت توسعه نرم افزار  یک محیط همیشه در حال تغییر با سرعت زیاد است. تلاش برای بروز ماندن با ابزار و ایده های جدید در این محیط می تواند بسیار نگران کننده و سخت باشد.

احتمالا حجم زیاد کد های ایجاد شده در شرکت، باعث نگرانی شما شده است و از خود می پرسید چگونه قرار است با وجود این همه خواسته، در کار موفق شوم؟ در این مطلب نکات و تجربیاتی را برای توسعه دهندگان تازه کار و کسانی که می خواهند وارد این عرصه شوند ذکر کرده ایم.

به طور کلی به موضوعات زیر خواهیم پرداخت :

· تفاوت کد نویس و توسعه دهنده نرم افزار از نظر حرفه ای

· نکات و انتظاراتی که نیاز است برای توسعه دهنده نرم افزار شدن رعایت کرد

· نکات کاربردی برای توسعه دهندگان تازه کار

تبدیل شدن به یک توسعه دهنده

پیش از ورود به صنعت توسعه نرم افزار، اکثر افراد کد نویسی را به تنهایی و با استفاده از روش های خودآموزی فرا گرفتند. اما نوشتن کد برای خود و ساخت پروژه های کوچک شخصی با کارهایی که یک توسعه دهنده حرفه ای انجام می دهند متفاوت اند. به همین علت است که اکثر افراد پیش از این که یک توسعه دهنده باشند، یک کد نویس بوده اند. اما این دو چه تفاوتی با یک دیگر دارند؟

کد نویس

اکثر کد نویس ها چند ویژگی کارآمد دارند. بعضی از این ویژگی ها شامل داشتن دانش خوبی از چند زبان برنامه نویسی و نحوه نگارش کد های آن، قابلیت حل مشکلات پروژه هایی با ابعداد کوچک و درک تئوری از الگو های طراحی و اصول برنامه نویسی می باشد. اما این ویژگی ها برای اینکه شما بتوانید یک توسعه دهنده نرم افزار تمام وقت باشید، کافی نیستند.

توسعه دهنده

یک توسعه دهنده با کارهایی بیشتر از ایجاد کد درگیر می شود. از شما انتظار می رود نیاز های کسب وکار را به برنامه و ابزار هایی تبدیل کنید که مشکلات دنیای واقعی را برای کاربران واقعی حل می کنند.

در اینجا برخی از ویژگی هایی که توسعه دهندگان باید داشته باشند تا از کد نویس ها تمایز پیدا کنند را آورده ایم. شما برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده باید آنها را داشته باشید.

توانایی برقراری ارتباط با هم تیمی ها

هنگامی که با هم تیمی های خود صحبت می کنید باید بدانید که چه چیزی اهمییت دارد. اگر از شما خواسته شد که درمورد وظایف امروز خود صحبت کنید، به جای اینکه 5 دقیقه عمیقا در این مورد توضیح بدهید به طور خلاصه و عمومی بگویید که روی چه چیزی کار می کنید.

به عنوان مثال جمله زیر پاسخ خوبی به هم تیمی هایتان است:

"یک باگ در منوی اصلی برنامه اندروید را برطرف می کنم و پس از آن به کار روی قالب ایمیل برای تیم بازاریابی ادامه می دهم."

توسعه دهندگان زیادی هستند که زمان زیادی را صرف توضیح جزئیات عمیقی می کنند که هیچ کس درمورد آنها ایده ای ندارد. شما این کار را انجام ندهید.

از هوش هیجانی برای رسیدگی به مشکلات افراد استفاده کنید

مثل همه افراد، گاهی اوقات اعضای تیم روز بدی را سپری می کنند. برای اینکه  هم تیمی های خود را بهتر درک کنید باید با آنها احساس همدلی داشته باشید و تا جای ممکن در مشکلات مختلف به آنها دلگرمی بدهید. فراموش نکنید که مدیران شما نیز در چنین مسائلی برای کمک به شما حضور خواهند داشت.

روی پروژه های خیلی بزرگ کار خواهید کرد

اکثر توسعه دهندگان جوان پس از نگاه کردن کدی که قرار است روی آن کار کنند آشفته و نگران می شوند. احتمالا این اتفاق برای شما هم می افتد و هیچ اشکالی هم ندارد.

در چند ماه اول کارتان انتظار داشته باشید که کامل کردن وظایفتان زمان زیادی ببرد. این مسئله کاملا طبیعی است. شما یاد خواهید گرفت که در برخورد با یک مسئله بزرگ، آن را به بخش های کوچک تر تقسیم کنید.

به شما پیشنهاد می کنم مسائل و چالش ها را روی کاغد حل کنید. اولین کاری که باید انجام دهید چیست؟ آن را بنویسید. سپس راه حل بخش بعدی را پیدا کرده و آن را بنویسید.

در اینجا چند مثال از چیز هایی که یادداشت کردن آنها ممکن است سودمند باشد، آورده شده است:

· جدول ها یا ستون هایی که در دیتابیس نیاز به تغییر دارند

· فایل های کدی که نیاز به تغییر یا بررسی بیشتر دارند

· الگو های طراحی که ممکن است کمک کننده باشند

· سوالاتی که بعدا باید به آنها پاسخ بدهم

· نیاز ها یا قوانین کسب و کاری که هنوز واضح نیستند

اگر قبل از اینکه به سراغ کد نویسی بروید این نوع سوالات مربوط به طراحی را آماده کرد باشید همکاران شما نیز قدردان شما خواهند بود. هیچ کس دوست ندارد به سرعت سراغ کد نویسی برود و چند روز زمان سپری کند تا متوجه شود که رویکرد اشتباهی را در پیش گرفته است.

همچنین جمع آوری تمام تحقیقات و سوالاتتان در قالب یک مستند پیش از ملاقات با مدیر پروژه می تواند بسیار کمک کننده باشد.

درک چگونگی اتصال چند سیستم به یک دیگر

توسعه دهنده ها باید در متصل کردن سیستم های مختلف به یک دیگر مهارت داشته باشند. این سیستم می تواند back-end و front-end یک برنامه تحت وب، یک برنامه موبایل و API آن یا دو برنامه ای که از طریق یک ابزار ارتباط دارند، باشد. در این مواقع هم بهتر است پیش از اینکه دست به عمل بزنید برنامه ی خود را روی کاغذ بنویسید.

نکات کاربردی بیشتر

در اینجا چند نکته عمومی تر آورده شده است تا به شما کمک کند در این حرفه زودتر در مسیر درست قرار بگیرید.

چند ماه سکوت کنید

پیش از اینکه بتوانید مشکلات کد های موجود در شرکت را بیان کنید باید اعتماد سایرین را نسبت به خود جلب کنید. سعی کنید بهتر از کاری که از شما خواسته شده عمل کنید. در نهایت افراد متوجه این تلاش شما خواهند شد و از آن به بعد، شما اعتماد آنها را جلب کرده اید و آنها به حرف ها و پیشنهادات شما گوش می دهند. اما تا پیش از این اتفاق، ممکن است پیشنهادات شما برای اصلاح کد های موجود نادیده گرفته شود.

مجموعه ای از دستاورد های خود را نگه دارید

گزارش کوتاهی از هر پروژه یا وظیفه ی بزرگی که با موفقیت کامل کرده اید را نگه دارید. در صورت امکان معیار هایی که در آن کار وجود دارد را هم ذکر کنید. به عنوان مثال :

· سرعت یک کوئری مهم در SQL را 200 درصد بهبود دادم

· قابلیت X را پیاده سازی کردم که طی 6 ماه X مشتری جدید به شرکت اضافه کرد

این مجموعه هنگامی که می خواهید رزومه خود را مجددا بنویسید به کارتان می آید. همچنین یادآوری خوبی از کارهایی است که انجام دادید.

جست و جو کردن را یاد بگیرید

یکی از ضروری ترین مهارت های یک توسعه دهنده این است که بداند چگونه پاسخ سوالات مرتبط با یک مشکل خاص (مثل نحوه نگارش کد) را بیابد. یکی از راه های تقویت این مهارت خواندن کتاب است. اگر مهارت خواندن را در خودتان تقویت کنید یاد خواهید گرفت که با سرعت زیاد متنی را بخوانید و تشخیص دهید که یک مطلب خاص به سوال شما پاسخ می دهد یا خیر. همچنین هرگز فراموش نکنید که گوگل دوست شماست.

در جامعه فعالیت کنید

فعالیت کردن در جامعه برنامه نویسان به شما کمک می کند شاغل شوید، دوستان جدید پیدا کنید و به طور کلی از شغل خود لذت بیشتری ببرید. بهترین توسعه دهنده ها در زمینه کاری خودتان را پیدا کنید و آنها را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید. سایر کارهایی که برای فعالیت در جامعه برنامه نویسان می توانید انجام دهید عبارت اند از :

· مشارکت در پروژه های متن باز

· آغاز یک پروژه متن باز

· شرکت در کنفرانس ها و گردهمایی ها

متخصص شوید

حوزه IT با سرعت زیادی در حال رشد است و مباحث زیادی برای یادگیری وجود دارد. دانستن بخش کوچکی از هر چیز باعث برجسته شدن شما نمی شود. شما باید بهترین و با دانش ترین فرد در یک حوزه خاص باشید تا در شرکت و جامعه برنامه نویسان برجسته باشید.

در صورتی که در شرکت شما شکافی در یک حوزه وجود دارد به سراغ آن بروید و در آن موضوع یا ابزار متخصص شوید. این کار باعث برجسته شدن شما می شود.

جمع بندی

اکنون که با برخی نکات کاربردی برای شروع شغل خود به عنوان یک توسعه دهنده نرم افزار آشنا شدید تلاش کردن را شروع کنید و آنها را به کار ببرید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon