اگر می‌خواهید درصد هوش شما ارتقاء یابد، بدوید!

اگر می‌خواهید درصد هوش شما ارتقاء یابد، بدوید!

آنچه که تاکنون از نظر علمی به اثبات رسیده است، تاثیر شگفت انگیز ورزش بر روی بالا بردن هوش افراد است و یکی از ورزش‌هایی که شما را باهوش‌تر می‌کند هم دویدن است! با انجام آزمایش ساده‌ای بر روی یک دو قلوی همسان، مشخص شد که اگر یکی از ایشان ورزش کند و دیگری وقتش را با کارهای بیهوده‌یی تلف کند، قلی که وقت خود را صرف انجام امور ورزشی کرده است در مقایسه با قل دیگر از نظر ادراکی پیشرفت بیشتری خواهد داشت. اگر نتیجه تحقیق بالا شما را تشویق به انجام ورزش کرده است، بهتر است ابتدا به نوع ورزشی که برابتان مناسب است فکر کنید. کسانی که به دنبال افزایش توانایی ذهنی خود هستند، می‌توانند دویدن را انتخاب کنند.

دویدن تاثیری بیش از آنچه فکر می‌کنید بر مغز شما دارد. در ظاهر، اثر مفید دویدن برای کسی که یک پایش را جلوی پای دیگر می‌گذارد و این کار را با سرعت برای کیلومترها تکرار می‌کند خیلی به چشم نمی‌آید اما بر اساس تحقیقات جدید انجام گرفته با استفاده از اسکن‌های مغزی دونده‌ها در دانشگاه آریزونا که بازتاب خوبی هم در  The New York Times و The Science of Us blog داشته است، برای دویدن شما به نیروی مغزی بیش از آنچه فکرش را می‌کنید نیاز دارید!

برای انجام این تحقیق، محققان با استفاده از یک دستگاه ام آر آی مغز 11 نفر از کسانی را دوندهٔ حرفه‌ای بودند با 11 نفر دیگر که مدعی بودند حداقل یکسال است که هیچ‌گونه ورزشی انجام نداده اند را مورد مقایسه قرار دادند. بر اساس مطالعهٔ انجام شده، مشخص شد که مغز دوندگان نسبت به مغز کسانی که بیستر روز را یکجا نشسته اند شبکه عصبی پیچیده‌تری دارند و دقیقا قسمتی از مغز آن‌ها که برای پردازش افکار استفاده می‌شود تقویت می‌شود.

همچنین قسمت‌هایی از مغز افراد دونده که مربوط به حافظه،  انجام چند کار  به طور همزمان، دقت در انجام کار، تصمیم‌گیری، و پردازش اطلاعات بصری و حسی است عملکرد بهتری نسبت به افراد بی‌تحرک دارند که در نهایت باعث می‌شود ایشان کمتر دچار سردرگمی و عدم تمرکز شوند. علاوه بر این، باید خاطرنشان کرد که در کمال تعجب باید پذیرفت که دویدن بر خلاف ظاهرش مغز شما را دقیقا به اندازهٔ پاهایتان و قلبتان وادار به کار بیشتر می‌کند.

آن‌طور که پیدا است، دویدن تنها یک فعالیت سادهٔ ورزشی نیست بلکه یک دونده می‌بایست همزمان در مسیریابی، برنامه‌ریزی، مشاهده و بررسی محیط پیرامونش، مقایسه شرایط دویدن در شرایط مختلف و داشتن طرحی مناسب برای فعالیت‌های پیوسته در هنگام دویدن که پیچیدگی‌های خاصی هم دارند بتواند موفق عمل کند. مدیریت کردن همه این‌ها در آن واحد به این معنا است که دویدن یک ورزش ذهنی برای مغز شما نیز هست و شما می‌توانید تنها با رفتن به زمین دو و انجام این فعالبت ورزشی، از خودتان انسان باهوش‌تری نیز بسازید.

چند توصیه مهم
این فقط یک مطالعه کوچک است، بنابراین نمی‌توان با قطعیت گفت که این ارتباط فقط و فقط میان دویدن و بالا رفتن توانایی ذهنی است؛ برای یافتن ارتباط میان ورزش‌های دیگر و تاثیر آن‌ها روی فعالیت مغزی نیاز به تحقیقات بیشتری هست، چه بسا که ورزش‌های دیگر مفید‌تر هم باشند (مانند تاثیر وزنه‌برداری بر روی بهبود وضعیت ادراکی بزرگسالان) به علاوه در تحقیق فوق دوندگان اذعان کردند که هنگام دویدن، فکرشان باز می‌شود و می‌توانند تصمیمات سنجیده‌تری بگیرند.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon