محصولات رونمایی شده در کنفرانس Battery Day شرکت تسلا

محصولات رونمایی شده در کنفرانس Battery Day شرکت تسلا

طی چند سال گذشته کمتر کسی را میتوان یافت که نام ایلان ماسک و خودرو های برقی شرکت تسلا به گوشش نخورده باشد. آقای ماسک البته که به دنبال جاه طلبی های بلند پروازانه تری است و میخواهد به زودی انسان را به مریخ بفرستد. با ما همراه باشید تا مروری بر محصولات و تکنولوژی های معرفی شده در کنفرانس Battery Day تسلا داشته باشیم که چند روز پیش برگزار شد.
همانطور که از نام این کنفرانس حدس میزنید، در این رویداد از آخرین پیشرفت‌ها و دستاورد های شرکت تسلا در تکنولوژی های جدید ساخت باتری و چند مورد دیگر رونمایی شد که در ادامه به آن ها می‌پردازیم. اولین خبر مربوط به نسل جدید باتری های مورد استفاده در خودرو های تسلا بود که با طراحی جدید، ظرفیت بیشتری دارد و رنج حرکتی بزرگتری را برای خودروهای این شرکت به ارمغان می‌آورد. این باتری ها که با نام tabless معرفی شده اند از تکنولوژی جدید در ساخت استفاده می کنند و از طراحی جدید بهره می برد که در کنار مواد جدید مهندسی شده‌ی استفاده شده ، حدود 5 برابر تراکم انرژی بیشتر، 6 برابر توان تولیدی بیشتر نسبت به نسل حاضر باتری های این شرکت دارد. همچنین این باتری ها رنج حرکتی خودروهای تسلا را حدود 16 درصد افزایش می دهد.(رنج حرکتی، حداکثر مسافتی است که خودرو با باتری پر میتواند طی کند)

مورد بعدی که در کنفرانس رونمایی شد تکنولوژی جدید ساخت باتری ها بود که سعی در حذف استفاده از کبالت در مراحل ساخت کاتد باتری ها دارد. کبالت گرانترین ماده ی استفاده شده در ساخت باتری ها است و به همین دلیل حذف کبالت از باتری های خودرو های برقی بهره وری آنها را در حد خودرو های گاز سوز بالا می برد. تسلا اعلام کرده است که با استفاده از تکنولوژی جدید ساخت، در کنار حذف کبالت از باتری های این شرکت، میتوان قیمت تمام شده ارزان ترین مدل خودروهایش که حدود 35 هزار دلار قیمت دارد را به 25 هزار دلار برساند(10 هزار دلار کاهش قیمت). این کاهش هزینه در نتیجه ی آن است که کاتد های تولید شده بدون استفاده از کبالت، حدود 76 درصد ارزانتر هستند. لازم به ذکر است که این خودروی ارزان هم به طور کامل از تکنولوژی خودروی خودران تسلا بهره می‌برد.
به طور کلی کبالت به الماس خونین باتری ها معروف است که باعث کارایی بالای باتری ها می شود اما استخراج آن در کشور کنگو اثرات اجتماعی و زیست محیطی گسترده ای دارد. مثل لزوم کار کودکان زیر سن قانونی و آلودگی گسترده محیط زیست اطراف معادن استخراج کبالت. در همین راستا در ماه دسامبر یک گروه حقوق بشری شکایتی را علیه شرکت های الفابت، اپل، تسلا، دل و مایکروسافت تنظیم کرده بود که به همین موضوع کودکان کار و الودگی محیط زیست در کشور کنگو اعتراض داشت. راه کار تسلا برای حذف استفاده از کبالت، استفاده از نیکل است که خود مشکلات مخصوص خود را دارد و باید ببینیم چه اثرات جانبی ای خواهد داشت. طبق گفته ی آقای ماسک، او خود به شخصه با بزرگترین معدن استخراج نیکل دنیا مذاکره کرده تا نیاز های تسلا برای ساخت باتری های جدید را پوشش دهد.
سومین دستاورد معرفی شده در این مراسم پیشرانه ی جدید برای تسلا مدل S است که به نام plaid شناخته می شود. نسخه ی جدید تسلا مدل S با نام plaid مشخصات مسحور کننده ای روی کاغذ دارد، شعاع حرکتی این نسخه به لطف پیشرانه ی جدید، حدود 520 مایل (حدود 840 کیلومتر)است و به حداکثر سرعت بیش از 200 مایل در ساعت (حدود 322 کیلومتر بر ساعت) می رسد. این ماشین می تواند در مدت 2 ثانیه از سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. این خودرو 139,990 دلار در نسخه پایه برای شما آب میخورد.
امیدواریم به زودی در کشورمان هم شاهد استفاده و ساخت گسترده خوردو های برقی با آلایندگی کمتر و کیفیت بالاتر باشیم.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon