صفر تا صد نوشتن رزومه ی ایده آل برای توسعه دهندگان نرم افزار

صفر تا صد نوشتن رزومه ی ایده آل برای توسعه دهندگان نرم افزار

برای بدست آوردن یک موقعیت شغلی، داشتن یک رزومه خوب ضروری است. ولی برای یک توسعه دهنده ی نرم افزار چالش برانگیزترین بخش در مسیر کسب موقعیت شغلی جدید، نوشتن رزومه است. برای انتخاب شدن، شما به یک رزومه ی جامع نیاز دارید که دستاوردها و موفقیت های شما را به خوبی نشان دهد.

برنامه نویس ها (Programmers) معمولا درونگرا هستند و هرچند به خوبی کد می نویسند، ولی در نوشتن چیزهای دیگر ضعیف هستند. توسعه دهنده گان (Developers) هم معمولا افراد باهوش جامعه هستند اما عموما نمی‌دانند چطور باید دستاوردها و موفقیت هایشان را معرفی کنند تا به چشم کارشناسان استخدام بیاید.

برای بدست آوردن یک موقعیت شغلی، داشتن یک رزومه خوب ضروری است. ولی برای یک توسعه دهنده ی نرم افزار چالش برانگیزترین بخش در مسیر کسب موقعیت شغلی جدید، نوشتن رزومه است. برای انتخاب شدن، شما به یک رزومه ی جامع نیاز دارید که دستاوردها و موفقیت های شما را به خوبی نشان دهد.

برنامه نویس ها (Programmers) معمولا درونگرا هستند و هرچند به خوبی کد می نویسند، ولی در نوشتن چیزهای دیگر ضعیف هستند. توسعه دهنده گان (Developers) هم معمولا افراد باهوش جامعه هستند اما عموما نمی‌دانند چطور باید دستاوردها و موفقیت هایشان را معرفی کنند تا به چشم کارشناسان استخدام بیاید.

اینکه بتوانید مهارت های کدنویسی و شناختی تان را به کارفرمای بالقوه ارائه بدهید، یک هنر است. شما با هر میزان تحصیلات و یا سابقه ی کاری که داشته باشید میتوانید یک رزومه ی خوب برای خودتان درست کنید. اما دقت داشته باشید که ریختن تمامی اطلاعات مربوط به خودتان روی یک برگه ی کاغذ اسمش رزومه نیست چه برسد به رزومه ی خوب! حالا برای اینکه اطلاعاتتان را هنرمندانه به کارفرما منتقل کنید به مقدار زیادی سازماندهی و تفکر نیاز دارید.

نگران نباشید. در این مقاله، باهم مسیر رسیدن به یک رزومه ی خوب را قدم به قدم طی می‌کنیم. در پایان مقاله، شما یک رزومه ی خوب خواهید داشت که اطلاعات مفیدی درباره‌ی شما به کارفرما می‌دهد و امیدوارم شغل مورد علاقه تان را بدست بیاورید.

قبل از اینکه شروع کنیم، لازم است شخصی که در این مقاله نقش مهمی دارد را به شما معرفی کنم. آقا یا خانم کارشناس استخدام که در زبان انگلیسی به recruiter مشهور است، عموما در هر شرکت فردیست که وظیفه دارد استعدادهای برتر برای موقعیت های خالی شرکت را پیدا کرده و او را به تیم فنی و یا هر تیم دیگری که به آن فرد نیاز دارد معرفی کند. البته بعضا این افراد به صورت Freelancer کار میکنند و تحت استخدام شرکت خاصی نیستند.

با این آشنایی مختصر و مفید به سراغ مرحله ی اول میرویم تا ببینیم:

کارشناس استخدام میخواهد چه چیزهایی را در رزومه شما ببیند؟

در زمان نوشتن رزومه خیلی مهم است که درنظر بگیرید مخاطب شما چه کسی است. مخاطب رزومه ی شما عموما کارشناسان استخدام هستند. آنها قصدشان پیدا کردن با استعدادترین و مناسب ترین کارجوها برای موقعیت‌های شغلی خودشان است. پس بهترین کار این است که یک کارشناس استخدام را در ذهن خودتان تصور کنید و هر اطلاعاتی که نیاز دارد را به او بدهید.

خوب، حالا کارشناس استخدامی ذهنی شما چه اطلاعاتی را دوست دارد درباره ی شما بداند؟!

مهارت های فنی و شناختی

اولین چیزی که کارشناس استخدام در رزومه ی شما به دنبال آن خواهد گشت، مهارت هایی از شماست که با موقعیت‌های شغلی او مرتبط باشد. در نتیجه ابتدا لیستی از مهارت های مرتبط خودتان درست کنید و به صورت مشخص و واضح در رزومه به آنها اشاره کنید. این مهارت ها شامل مهارت های نرم شما (مثل کار تیمی، قدرت حل مسئله، قدرت برقراری ارتباط با همکاران و ...) ، زبان های برنامه نویسی مختلفی که بلد هستید و یا هرچیز دیگری میتواند باشد.

همانطور که در بالا با کارشناس های استخدام آشنا شدید. این افراد عموما سابقه ی فنی ندارند، پس علاقه ای به دریافت حجم زیادی از اطلاعات درباره مهارت های فنی شما نخواهند داشت و فقط قصد دارند مهارت های شما را با شرح شغلی ای که از طرف واحد فنی به آنها رسیده است مقایسه کرده و منطبق ترین افراد را برای آن موقعیت ها پیدا کنند. پس خیلی ساده به مهارت های فنی خودتان اشاره کنید.

درک نمای بزرگتر

اکثر مهندس های نرم افزار فکر میکنند برای شرکت ها، درک کارجو از ساختمان داده و یا الگوریتم های مختلف مهم است. در حالی که اینطور نیست و برای آنها همین اندازه که متوجه شوند فردِ جویای کار مسیرهای توسعه ی نرم افزار و یا چرخه ی حیات نرم افزار را می‌شناسد و با موضوعاتی مثل ورژن کنترل و تست های مختلف محصول آشنا است، اهمیت دارد. پس سعی کنید رزومه‌ی شما، یک تصویر خوب از دانش کافی شما در چرخه ی تولید نرم افزار را نشان بدهد.

همکاری در پروژه هایOpen-Source

کارشناس‌های استخدام به مشارکت و فعالیت شما در پروژه های open-source و یا close-source شناخته شده اهمیت زیادی می‌دهند. این فعالیت های شما به آنها نشان میدهد، که شما واقعا با تکنولوژی هایی که در رزومه ادعا کرده اید، میتوانید کار کنید یا خیر. (اگر معنی هر یک از اصطلاحات گفته شده را نمی‌دانید به بخش واژه نامه در سایت سکان آکادمی مراجعه کنید)

به عنوان یک توسعه دهنده ی نرم افزار مهم است که در پروژه های open-source شرکت کنید. زیرا با این کار درگیر پروژه های بزرگ می‌شوید، مهارتتان در رفع خطا (Debugging) پیشرفت می‌کند و شما مجبور می‌شوید از بهترین روش های کد نویسی استفاده کنید.

اخلاق کاری در عمل

تمام کارفرماها انتظار دارند که شما عملکرد خیلی خوبی داشته باشید و بتوانید وظایفتان را مدیریت کنید. داشتن اخلاق کاری قوی، یعنی شما قابل اعتماد و اهل کار تیمی هستید و بهره وری بالایی هم دارید. بیشتر از اینکه شما چه مهارت هایی دارید و یا چه دستاوردها و موفقیت هایی کسب کرده اید، کارشناس‌های استخدام میخواهند از اخلاق کاری شما در عمل، اطلاع پیدا کنند. بهترین روش ، برای نشان دادن اخلاق کاری‌ در رزومه، آوردن یک مثال خاص است. مثلا توضیح بدهید که دستاورد و یا موفقیتی را به واسطه‌ی صداقتی که با کارفرمایتان داشته اید، بدست آورده اید.

سعی کنید تعهد کاری به کارفرمای قبلی و شغلی که داشتید را در رزومه نشان دهید. مثلا هدیه یا پاداشی که به واسطه ی تعهد کاری گرفته‌اید را در رزومه به صورت مشخص بیاروید، با این کار فرصت آن را خواهید داشت که در زمان مصاحبه درمورد آن هدیه و یا پاداش به صورت مفصل صحبت کنید.

در مرحله ی دوم میخواهیم عملی تر صحبت کنیم و به سوال مهم زیر پاسخ بدهیم:

ساختار رزومه‌ی خوب چگونه است؟

تا این بخش از مقاله دانستیم که کارشناس استخدام میخواهد چه چیزهایی را در رزومه ی ما ببیند. حال وقت آن رسیده است که یک رزومه ی خوب درست کنیم. به نظر شما چه ساختاری میتواند تاثیر بیشتری برروی کارشناس استخدام داشته باشد؟ اجازه بدهید همین‌جا خیالتان را راحت کنم، متاسفانه هیچ قانون طلایی‌ای درباره‌ی ساختار رزومه وجود ندارد!

ساختارهای مختلف با طراحی هایی که زمین تا آسمان باهم فرق دارند را می‌بینیم که موفق بودند. ولی یک نکته ی بسیار مهم وجود دارد که باید همیشه به آن دقت کنیم. و آن هم چیزی نیست جز حفظ سادگی در رزومه.

رزومه ی شما باید بخش هایی را که در ادامه توضیح میدهیم را داشته باشد و همچنین منظم، ساده، تمیز و واضح باشد.

برای ساخت یک روزمه ی خوب قدم به قدم بخش های زیر را پیاده سازی کنید.

سربرگ و چکیده

بخش سربرگ و چکیده ی رزومه ی شما باید شامل نام شما، اطلاعات تماس ، لینک پروفایل GitHub (یا GitLab) ، پروفایل LinkedIn شما و چکیده ای از اهداف کاری‌تان باشد. درمورد چکیده ی اهداف، بدترین چیز این است که آن را از جایی کپی کنید. این بخش میتواند منعکس کننده ی مهمترین دستاوردهای شما در موقعیت کاری‌تان باشد. برای مثال یک چکیده ی مناسب برای نقش Front-end میتواند شبیه به نمونه‌ی زیر باشد:

یک توسعه دهنده Front-end با بیش از سه سال سابقه ی کار در React Js، نویسنده ی سه کتابخانه ی کوچک با بیش از 1000 دانلود در NPM، مشارکت فعال در آموزش های Open-source برای تازه کارها.

تحصیلات

در این بخش، مدارک دانشگاهی‌ مختلفی که کسب کرده اید را بنویسید. کارشناسان استخدام ترجیح می‌دهند شما لیستی از مدارک تحصیلی‌تان، به همراه طول دوره تحصیل (به سال) بعلاوه ی دروس مرتبطی که پاس کرده اید را بنویسید. برای مثال اگر شما برای موقعیت شغلی مهندس نرم افزار میخواهید درخواست بفرستید، میتوانید دروس ساختمان داده، طراحی الگورتیم، برنامه نویسی، طراحی توسعه پذیر و سیستم های هوشمند را ذکر کنید.

پروژه ها و Open-source

پروژه‌ها، بهترین راه برای نشان دادن تجربیات و مهارت ها به کارشناسان استخدام هستند. چه تازه کار یا باتجربه باشید، بهترین پروژه هایتان را در لیست های جداگانه ای معرفی کنید. اطلاعاتی که خوب است در این بخش به آنها اشاره کنید عبارتند از:

- نام پروژه،

- توضیح تک خطی درباره ی آن،

- تکنولوژی هایی که در آن استفاده کرده اید،

- لیست سه یا چهار مورد از دستاوردها و یا نیازمندی هایی که آن پروژه رفع کرده است.

یک کارشناس استخدام به آخرین مورد دقت بیشتری خواهد کرد. پس نیاز است درباره ی آن بیشتر توضیح دهید و بگویید چه نقشی در آن پروژه داشته اید. مثلا در توسعه ی امکانات آن شرکت کرده اید، چه نتایجی داشته است و چه چیزهایی را در آن پروژه آموخته اید.

سابقه ی حرفه ای

کارشناس‌های استخدام توجه زیادی به سوابق حرفه ای شما خواهند کرد. اگر شما سوابق حرفه ای زیادی دارید، دقت کنید که لیستی از آنها را براساس زمان مرتب کنید و نقش‌تان را در هر یک از آنها به صورت مشخص ذکر کنید. برای مثال بنویسید "طراحی دیتابیس رابطه ای پروژه". این عبارت باید دقیقا گویای نقش شما در آن پروژه باشد. اگر شما یک تازه کارهستید، باید بخش پروژه های‌تان را جامع تر بنویسید. شما همچنین می‌توانید روی دوره‌های کارآموزی‌تان در این بخش تمرکز کنید و بنویسید چه چیزهایی را آموخته اید و یا به چه چیزهایی دست یافته اید.

وقتی درمورد تجربیات‌تان می‌نویسید، چه پروژه باشد، چه کارآموزی و یا شغل های سابق ، همیشه الگوی دست‌یافته‌ها - قابل اندازه گیری - عملی را رعایت کنید. به عبارت دیگر لیستی از دست‌آوردها آماده کنید که قابل اندازه گیری عددی است و شامل نقشی است که شما برای آن انجام داده اید. مثلا:

با بارگزاری ماژول هایی خاص و حذف ماژول هایی که استفاده نمی‌شدند به صورت موفقیت آمیزی تا 20 درصد زمان بارگزاری وب اپلیکیشن را سریعتر کردم.

همانطور که در این مثال مشاهده می‌کنید در مورد دست‌آوردی (سریعتر شدن بارگزاری وب اپلیکیشن) قابل اندازه گیری عددی (20 درصد) صحبت شده است که نقش کارجو (با بارگزاری ماژول هایی خاص و حذف ماژول هایی که استفاده نمی‌شدند) هم در این دست‌آورد مشخص است.

تکنولوژی ها

همانطور که قبل از این در همین مقاله هم گفته شد، در این بخش شما باید برروی تکنولوژی هایی که بیشترین ارتباط را با موقعیت شغلی دارند تمرکز کنید. برای مثال اگر شما برای یک نقش Front-end درخواست میدهید باید لیستی از Framework (چهارچوب‌) ها و زبان های Front-end، از قبیل Javascript، ES6 و React Js ، Angular ، Vue ، Webpack و Gulp  را تهیه کنید. البته شما میتوانید تکنولوژی هایی را که به طور مستقیم با موقعیت شغلی مورد نظر مرتبط نیستند را هم در پایان این لیست اضافه کنید.

گواهینامه ها و جوایز

اگر گواهینامه و یا جایزه ای کسب کرده اید، باید آنها را در بخش های پایانی رزومه ی خود ذکر کنید. فقط دقت داشته باشید که تهیه ی لیستی از گواهینامه ها و جوایز به صورتی که تنها یک اسم باشند به همراه تاریخ شروع و پایان اشتباه است. رویکرد بهتر این است که، بگویید چه چیزهایی با سپری کردن آن دوره و گرفتن گواهینامه یاد گرفته اید. همچنین در مورد جوایز هم آنها را در رزومه بیاورید اما به همراه توضیحی مناسبی که چرا آن جایزه را کسب کرده اید. بعضی از این توضیحات، جوایز شما را برای کارشناس استخدام ارزشمندتر می‌کند.

چند نکته برای ساختن یک رزومه ی عالی

حالا که فهمیدیم کارشناس‌های استخدام می‌خواهند چه چیزهایی را در رزومه ی شما ببینند و اینکه ما چگونه میتوانیم بهترین ساختار رزومه را درست کنیم. بیایید چند نکته را برای ساخت رزومه ای متمایز یاد بگیریم.

- فقط تجربه های شغلی مرتبط‌تان را در رزومه بنویسید. برای مثال، اگر شما سابقه ی کار به عنوان دستیار در هتل را دارید این را در رزومه نیاورید. مگر اینکه تجربه ی کاری شما را بتوان به گونه ای به موقعیت شغلی مورد نظر (مثلا توسعه دهنده ی وب) مرتبط کرد.

- رزومه ی خود را بر اساس شرح شغلی ارائه شده تنظیم کنید. سعی کنید از کلمات کلیدی‌ای که در شرح شغل آورده شده است، استفاده کنید. اگر آن شرکت از نرم افزارهای بررسی رزومه استفاده کند این‌کار به شما برای انتخاب شدن، کمک زیادی میکند. همچنین این کار نشان دهنده ی آن است که شما مشخصا برای آن موقعیت شغلی وقت صرف کرده و نیازمندی های کارفرما را بررسی کرده اید. بیش از حد اصطلاحات تخصصی در رزومه استفاده نکنید. بنابراین، شرح شغل مورد نظرتان را بارها بخوانید و سعی کنید تا جای ممکن از نیازمندی های مطرح شده، در بخش های مهارت‌ها و تجربه‌هایتان صحبت کنید.

- بر قدرت حل مشکل خود تمرکز کنید. اگر شما پس زمینه ی برنامه نویسی ندارید، برروی مهارت های حل مسئله و تحلیل داده خود تاکید بیشتری کنید. همپوشانی‌ها را پیدا کرده و آنها را در رزومه خود بیاورید.

- به دستور زبان و جزئیات دقت کنید. فراموش نکنید که دستور زبان صحیح و سبک نگارش، بسیار مهم است. کارشناس‌های استخدام تنها چند لحظه را صرف مطالعه ی یک رزومه می‌کنند. پس غلط‌های نگارشی می‌تواند شانس شما را برای کسب شغل و یا پیش رفتن در مسیر استخدام بشدت کاهش دهند. چندین بار رزومه را مطالعه کنید تا اشتباه‌های تایپی و یا استفاده از افعال اشتباه در رزومه‌ نباشد. از یک دوست یا فردی که آشنا به این مسائل است بخواهید یک بار با دقت رزومه ی شما را بررسی کند تا جلوی این اشتباهات گرفته شود.

- فرمت فایل رزومه تان را بررسی کنید. مطمئن شوید فایل رزومه ی شما فرمت استانداردی دارد و در تمامی دستگاه‌ها قابل مشاهده است. رزومه تان را برای چند نفر بفرستید تا مطمئن شوید آنها هم همان چیزی را می‌بینند که شما می‌بینید. اگر فرمت خاصی از طرف کارفرما خواسته نشده است فرمت PDF میتواند مطمئن باشد.

- ساده‌گی را در طراحی رزومه حفظ کنید. تنها توسعه دهندگانی که قصد دارند در موقعیت های شغلی هنری و یا خلاقانه ورود کنند، باید از رنگ ها و یا فونت های فانتزی و خاص استفاده کنند. بقیه ی افراد باید طراحی های ساده ای را برای رزومه شان انتخاب کنند. با توجه به اینکه بسیاری از موارد رزومه‌ی شما برای بررسی های بیشتر پرینت میشود، برای اطمینان از نمایش تمامی موارد از رنگ سیاه استفاده کنید.

نتیجه گیری

نوشتن یک رزومه کار سختی نیست. نیازی نیست شما نویسنده ی ماهری باشید. تنها کافیست برروی مهارت ها و دستاوردهاتان به گونه ای تاکید کنید که رتبه و ارزش شما را به مخاطبتان نشان دهد.

اگر فکر میکنید موردی از قلم افتاده است و یا شما در نوشتن رزومه ای موفق تجربه دارید با ما در میان بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon