Grace Murray Hopper: کسی که برای اولین بار اصطلاح Bug را باب کرد!

Grace Murray Hopper: کسی که برای اولین بار اصطلاح Bug را باب کرد!

Grace Murray Hopper كه بيشتر به واسطه پيشرفت‌هايش در علوم رياضى و پردازش داده شناخته مى‌شود، در روز ٢١ نوامبر سال ۲۰۱۶ موفق به دريافت مدال آزادى از طرف رئيس جمهور وقت آمريكا -باراک اوباما- شد. آقای اوباما در وصف هوپر اظهار داشت که «اگر به واسطهٔ پرواز، برادران رايت و به واسطهٔ الکتریسیته اديسون را مى‌شناسيم، به واسطهٔ برنامه‌نویسی بايد بانو هوپر را همواره به خاطر بسپاریم.» 

جايزهٔ هوپر در سال ١٩٧١ و توسط انجمن ماشين‌سازى محاسباتى (Association of Computing Machinery) ايجاد شد. رئيس جمهور وقت ايالات متحده دربارهٔ جايزهٔ هوپر كه هر ساله به دانشمندان جوان علوم كامپيوتر اعطا مى‌شود گفت:

در حالى كه زنان پيشگام در عرصهٔ نرم‌افزار غالباً زير ذره‌بين و تحت فشار بودن، گريس مارى هوپر كارى كرد كه امروزه نامش را بر يكى از معتبرترين جوايز متخصصان علوم كامپيوتر گذاشته‌اند. از تلفن‌هاى همراه اوليه گرفته تا دستورات سايبرى كه در ايالات متحده صادر مى‌شوند، همه به لطف تلاش‌هاى هوپر در عصر اطلاعات امكان‌پذير شدن و ما امروزه بايد قدردان چنين شخصيتى باشيم چرا كه افرادى مانند هوپر بودن كه به دنياى ديجيتالى كه ما امروزه مى‌شناسيم شكل دادند.
هوپر زنى پرجرأت و جسور بود؛ او هنگامى كه به نيروى دريايى وارد شد، ١٥ پوند كمتر از حداقل ميزان وزن تعيين شده توسط نيروى دريايى وزن داشت ولى با وجود تمام محدوديت‌ها، كارنامه‌اى درخشان از خود بر جای گذاشت. 

به نمايندگى از طرف خانوادهٔ هوپر، نوهٔ خواهرش به نام Deborah Murray هنگام نطق رئيس جمهور و دريافت جايزه در كنار اوباما حضور داشت. او درباره‌ٔ شخصيت گريس مارى هوپر گفت:

او همان كودكى است كه موتور ساعت را باز مى‌كرد و با قطعاتش بازى مى‌كرد؛ او توانست در سنين جوانى رسالت‌اش را بيابد. قلبش ملكهٔ كدنويسى و هدفش گسترش و تحقق عملى كدنويسى در سراسر جهان بود. او متعهد شده بود كه كدنويسى را به صورت عمومى به جهانيان عرضه كند. ما امروز از تلاش‌هاى او در عرصهٔ علوم كامپيوتر و زمينه‌سازى‌اش براى پيشرفت جوانان نسل‌هاى آينده قدردانى می‌كنيم.

زندگی‌نامهٔ هوپر
وی در تاريخ ٩ دسامبر ١٩٠٦ در نيويورک به دنيا آمد و در كالج Vassar در رشتهٔ رياضى مشغول به تحصيل شد و در سال ١٩٢٨ فارغ‌التحصيل شد. سپس مدارک دكترا و فوق ليسانس را در دو رشتهٔ رياضى و فيزيک در سال ١٩٣٤ از دانشگاه Yale دريافت كرد. 

در سال ١٩٤٣ و در سن ٣٧ سالگى او براى شركت در طرح WAVES (خدمات اورژانسى داوطلبانه زنان) اقدام كرد و در همان سال در دفتر پروژهٔ محاسبات مهمات در دانشگاه هاروارد به عنوان یک ستوان تازه وارد مشغول به كار شد.

در اين مقام، هوپر موفق شد دستاوردهاى شگفتى در زمينهٔ تكنولوژى رقم برند. اين دستاوردها شامل يک دستگاه كامپيوتر الكترونيكى و یک Mark I بود (Mark I يک ماشين حساب خودكار توالى محاسباتى است كه توسط كاركنان دانشگاه هاروارد و با اهداف عمومى يک كامپيوتر الكترومكانيكى ساخته شد).

جوایز دریافتی هوپر
از جوايزی که بانو هوپر دریافت کرده است مى‌توان به مدال خدمت برجسته (Distinguished Service Medal)، مدال خدمت شايسته (Meritorious Service Medal)، مدال كمپين آمريكايى (American Campaign Medal)، مدال پيروزى جنگ جهانى دوم (World War II Victory Medal)، مدال خدمت به دفاع ملى (National Defense Service Medal)، مدال پشتیبان نيروهاى مسلح (Armed Forces Reserve Medal) و مدال پشتیبان نيروى دريايى (Naval Reserve Medal) اشاره كرد.

ابداع واژه‌ٔ باگ برای اولین بار
همچنين اصطلاح Bug كه براى اشاره به نقص‌هاى اجرايى كامپيوتر استفاده مى‌شود، اولين بار توسط هوپر استفاده شد. هوپر كه اغلب از او به عنوان «مادر علم محاسبات» ياد مى‌شود، نقش مهمى در ساخت نخستين كامپيوتر خودكار جهانى (Universal Automatic Computer) كه اولين كامپيوتر تمام الكترونيكى تاريخ است داشت.

ساخت نخستين كامپايلر و يك زبان برنامه‌نويسى كه در زمان خودش به عنوان فريمورک بسيارى از زبان‌هاى برنامه‌نويسى استفاده شد، از ساير اقدامات هوپر است. او پيش‌بينى كرده بود كه روزى كامپيوترها بسيار كوچک مى‌شوند و كاربران از كار كردن با آن‌ها بسيار لذت مى‌برند (و می‌بینیم که امروزه پیش‌بینی وی به تحقق رسیده است).

از دستاوردهاى ديگر هوپر مى‌توان به ٤٣ سال فعاليت در نيروى دريايى و دستيابى به مقام دريابانى در سال ١٩٨٥ اشاره كرد. مقامى كه در آن زمان تعداد بسيار كمى از زنان به آن دست يافته بودند.

نام هوپر همچنين در ليست اسامى افسرانى قرار دارد كه براى مدتى بسيار طولانى به ايالات متحده خدمت كرده‌اند. او سرانجام در سال ١٩٨٩ بازنشسته شد ولى تا آخرين لحظات زندگى‌اش (در اول ژانويهٔ سال ١٩٩٢) به فعاليت‌هايش ادامه داد.

در سال ١٩٩٦ نيروى دريايى ايالات متحده يک ناوشكن را به پاس قدردانى، هوپر نامگذارى كرد. در اكتبر سال ۲۰۱۶ نيز نيروى دريايى از Hopper Hall كه از آن براى آموزش‌هاى كامپيوترى به اعضاى نيروى دريايى استفاده مى‌شود، رونمايى كرد.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon